Een man op een bankje - Reisverslag uit Faro, Portugal van Karin Waals - WaarBenJij.nu Een man op een bankje - Reisverslag uit Faro, Portugal van Karin Waals - WaarBenJij.nu

Een man op een bankje

Door: Karin van der Waals

Blijf op de hoogte en volg Karin

08 Oktober 2015 | Portugal, Faro


Dane zat op de middelbare school. Het was in de lente in 1999. Net als elke dag, kwam Dane ergens in de middag –net wat zijn lesrooster aangaf– uit school. Hij was destijds 14 jaar.
Hij zei: 'Ma, ik liep door het park hier achter en er zat een man op een bankje een boek te lezen, dat zag er zó relaxed en vredig uit, ik hoop écht dat als ik ouder ben, dat ik ook op een bankje een boek kan lezen. Ik ben er gewoon jaloers op weet je dat? Ik kan nog geen 5 minuten stilzitten.' Het Wertheimpark is vlak achter ons huis op de Laagte kadijk met het beroemde kunst-werk Gebroken spiegels van Jan Wolkers.

Hij kwam wel vaker thuis met dat soort uitspraken over wensen en dromen voor zijn toekomst. Meestal ging het over het grote geld wat hij ging verdienen, maar deze keer was het een boek op een bankje in het Wertheimpark. Ook leuk.

Dane heeft de genen qua onrust van mij geërfd. Zijn vader was een stuk regelmatiger. Die had één baan en was daar tevreden mee. Het reizen zat hem niet in het bloed –op hier en daar een trip naar warme oorden- en hij had engelengeduld. Ik zou niet meer na kunnen tellen hoevéél baantjes ik gehad heb in de loop der jaren. Dane heeft middels hetzelfde aantal werkgevers op zijn naam staan en zoals het er nu naar uit ziet, zullen er nog vele volgen.

Onze neven –gemiddeld Dane zijn leeftijd- zijn middels gesetteld met vaste baan, vrouw, koophuis en kinderen. Mijn broers, zuster, zwager en schoonzussen zijn stuk voor stuk trotse Opa's en Oma's.
Soms droom ik dat ik óók een Oma was. Zo eentje die niet over haar kleinkind uitgepráát raakt, tot vervelends aan toe. Dat ik dan drie keer in de week oppas op mijn kleinkind. En dat mijn virtuele schoondochter een wasdroger heeft. Een Miele. En dan neem ik mijn natte wasgoed mee. Die kan dan lekker drogen in de Miele.
Maar ja, als je als Oerang oetang van project naar project slingert, lukt dat niet met nat wasgoed onder je oksels... Deze, wie weet, aanstaande Oma is altijd onderweg. Dus achteraf ben ik stiekem blij dat Dane óók van avontuur en afwisseling houdt. Wie weet als Dane zijn oude dag heeft bereikt, een beetje gen van zijn vader kan gebruiken, als het nodig is.

Toen Dane jong was, was het voor hem de normaalste zaak van de wereld als ik weer eens een project of een fantastisch idee had. Hij haalde er zelfs een beetje zijn schouders over op. Zijn steevaste woorden waren dan ook altijd: 'Moet je doen toch...' En dan zei hij er achter aan: 'Ik ga naar buiten, ja... later!' Of het nou ging om een carrière Pijpleidingen lassen, een nieuwe baan, cursus klussen voor volwassen opzetten, één van de ontelbare verbouwingen in onze woning, een timmerwerkplaats voor straatkinderen in Peru of het schrijven van een boek: 'Moet je doen toch. Ik ga naar buiten, ja...later!' Alleen als ik een nieuwe vriend had, zei hij nooit: Moet je doen toch... Dan kwamen er hele andere teksten, die ik maar niet zal opschrijven :)

Het was zo erg met ons gesteld dat hij niet zag dat ik behangen had. Zelfs de muur tussen de woonkamer en de slaapkamer die ik had gesloopt ontging hem totaal. Dane kwam thuis, ik zag wit van de kalk, je zag mijn wenkbrauwen en wimpers niet eens meer. De woonkamer leek op een oorlogsgebied en het enige wat hij zei was: ' Heey Ma, wat eten we, hoe laat is het enne... ik ga naar buiten, ja... Later!
'Hij ziet het gewoon niet,' klaagde ik wel eens tegen een vriendin, alsof het over mijn partner ging.

Nu zijn we in 2015 beland. Dane wordt volgende maand 30. Vanwege mijn reizen zien we elkaar niet vaak. Als ik in Nederland aankom, hebben we een traditie, sinds hij de eigenaar van de zoon van mijn hond Teun is. Dan gaan we met de honden naar het Amsterdamse bos en wandelen eindeloos. Dat is een leuke traditie want toen ik verkering had met zijn vader, liepen wij zeker drie maal per week door het Amsterdamse bos. Ik als meisje van 15 en zijn vader als een jongeman van 22. Hand in hand. Mijn moeder zegt nog steeds Het Bosplan... Haar vriend heeft haar een keer uitgelegd dat het Bos plan allang geen plan meer is. In 1929 Ontstond het Boschplan: een gebied tussen de Amstelveenseweg, de Haarlemmervaart, het nieuwe meer en de Amstelveense poel. De aanleg van het bos duurde tientallen jaren. In 1942 kreeg het gebied de naam Het Amsterdamse bos. Mijn moeder noemt het Amsterdamse bos gewoon Het Bosplan. 'Je snapt me toch!' Zegt ze dan boos als haar vriend haar wil verbeteren. Ik wijk van mijn verhaal af...

Als we naar Het Amsterdamse bos gaan, rijdt Dane in mijn oude Volkswagenbus en ik hou mijn hart vast... Ik wil niet te vaak zeggen dat het een oude bus is en hij voorzichtig moet ZIJN!! met drempels... Als we wandelen genieten we hoe de honden -moeder en zoon- achter elkaar aanrennen, snuffelen, stoeien en struinen. We hebben het over de gelijkenissen tussen die twee en lachen om steevast dezelfde vragen van mensen wát voor ras hond wij nou hebben. Ze speculeren namen van ingewikkelde rassen die we niet eens uit kunnen spreken. We zeggen altijd: Mijn hond is een mix van het beste. Na de wandeling eten we sushi en kletsten alles bij. Ik hoor Dane zijn plannen aan en hij de mijne. Zo ook als ik weer vertrek, steevast het zelfde ritueel. 'Dane... DR-EM-PELS!!!'

Een paar weken geleden –ik was bij mijn moeder- belde Dane. Hij zei: 'Ma, ik zit in het Wertheimerpark op een bankje en ik ben een boek aan het lezen. Ik ben jou boek aan het lezen.' Ik antwoordde hoe fijn ik het vond dat hij mijn verhaal aan het lezen was, wat gedeeltelijk ook zijn verhaal is. Hij komt regelmatig in het boek voor. Hij vertelde welk hoofdstuk hij was en dat hij soms wel even het boek weg moest leggen, vooral de passages over de dood van zijn vader en over ons afscheid toen. Toen ik ophing, dacht ik plots aan die middag toen hij thuis kwam uit school. Die man op dat bankje met dat boek... Er ging een golf van emoties door me heen, die ik niet kan beschrijven. Wie weet heb ik ergens diep vanuit de krocht van mijn onderbewust het boek voor Dane geschreven, zodat hij in alle rust op dát bankje kon zitten lezen... Voor die drukte-maker van toen. Tja, je weet niet hoe het onderbewustzijn werkt, zeg ik altijd maar.
Tijdens het schrijven heb ik nooit één moment aan dat voorval gedacht. Ik was die uitspraak van Dane totaal vergeten. Dat hele park is geen seconde in mijn gedachten geweest.

Inmiddels ben ik weer in Portugal. Zondagmorgen kreeg ik een sms van Dane. Meestal zijn het korte sms'jes met: 'Heey Ma alles kits,' of mededelingen van het één of ander. Ik opende de sms en las dit:

Heey mama,

Wauw ik heb je boek uit, net. Echt raar dat ik het niet eerder heb gelezen. Maar zo hee wat was dit een bijzonder verhaal, ook al wist ik het al. Ik typ dit dan ook met een brok in me keel, maar dan is het wel puur. Wil gewoon even zeggen dat ik van je hou en bedankt dat je mij zoveel hebt geleerd in het leven, terwijl je het zelf niet eens doorhad. Hoop dat als ik ooit kinderen krijg het op dezelfde manier mag doen als jou. Ook al zien we elkaar niet meer zoveel, voor mijn gevoel sta je altijd achter me, net als papa. Moest dat even kwijt, dikke kus.

PS. Let niet op het typen, kon jij eerst ook niet. Ha ha ha.

Een gelukkig mens vraagt nooit: Waar heb ik dat aan verdient?
Jean de Boisson.

Karin.

http://webshop.elikser.nl/cappuccino-met-karakter






  • 08 Oktober 2015 - 13:18

    Sil:

    Nou heb ik een Brok in mijn keel
    Sodemieters wat mooi kaart&Dane

    En zoals gewoonlijkheb ik weer zoooo gelachen en kippenvel gevoel gekregen bij jou top Story
    Kaart je bent kanjer in een stuk
    Tot gauw lief
    Hou van jou

  • 08 Oktober 2015 - 19:01

    Helen:

    Lieve Kaar,
    Wat mooi hoe alles zo op zijn plek valt. Alle radartjes van het universum draaien en vooraf weer je niet wat de uitkomst is, maar achteraf, bij de terugblik is het zo duidelijk. Weer een heel fijn om je blog te lezen. Gek genoeg voel ik mij altijd trots op jou. Vast heel ongepast, want wie ben ik nou om trots op jou te zijn. En toch is het zo.
    Liefs en kus

  • 08 Oktober 2015 - 20:22

    Gina:

    Hey Karin.
    Alles goed met je,wat leuk om weer wat van je
    Moest wel even een traantje weg pinken!
    Zo mooi geschreven!
    Ik kijk uit naar je volgende verhalen.
    Gr.Gina.

  • 09 Oktober 2015 - 20:55

    Aaf:

    mooi, heel mooi Kaat!

  • 11 Oktober 2015 - 19:33

    Simone:

    Schat wat fijn voor je dat Dane zo'n mooie sms stuurde en ook fijn voor ons dat er zo,n mooi verhaal uitkwam. Dankjewel! Liefs

  • 13 Oktober 2015 - 12:11

    Gerie Wijmans:

    Hoi Buuf, wat een leuk verhaal heb je weer geschreven. Ook ontroerend en mooi geschreven.
    We blijven je volgen.
    Groetjes Dick en Gerie

  • 16 Oktober 2015 - 23:56

    Els:

    Prachtig en ontroerend verhaal
    Ik lees het als of de circel afgerond is..


    Trots op jou !!!

  • 23 Oktober 2015 - 13:02

    Hanneke Van Der Wegen (Suurenbroek):

    Hoi Karin,

    Ik zag bij tante Hanny op fb jouw verhaal over de blauwe bus en ben daarna bij het verhaal van de man op het bankje beland. Ik ken jou omdat je met mijn leuke neef getrouwd bent geweest. Wat schrijf je mooi over hem en wat schrijf je sowieso leuk.

    Dat wilde ik je even laten weten.

    Gr.Hanneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Faro

Project Sumaq Illary

Momenteel ben ik bezig met project: Sumaq Illary.


Het gaat om een Peruaans meisje van 5 jaar. Zij heet Sumaq Illary. Ze is met scheve voetjes geboren. Ze woont met haar familie (Vader Manuel, moeder Martha, zus Cendy,zus Anghie en zus Naty) in de stad Ayacucho. Later bleek dat ze ook doof was. Een behandeling en operatie zijn noodzakelijk. In januari 2016 ben ik begonnen d.m.v. voetenbaden incl. pedicure én de verkoop van sokken, tassen en heilighout ( Palo Santo)(uit Peru) om geld te genereren zodat Sumaq naar het ziekenhuis in Lima zou kunnen gaan om onderzocht en behandelt te worden. Uiteindelijk is daar €2500,- mee opgehaald.


Manuel, Martha en Sumaq zijn vijf maanden in Lima geweest. Ze hebben een kamer in Lima kunnen huren. Sumaq is onderzocht voor haar gehoor en ze is aan haar voetjes behandelt. Haar voetjes zijn mooi gecorrigeerd door middel van therapie. Ze staan niet helemaal recht, maar het is beter dat voorheen. Ze viel om de haverklap en dat is voorbij.

Nu haar gehoor. Sumaq komt in aanmerking voor een Cochleair implantaat.
Een cochleair implantaat – kortweg CI – is een elektronisch implantaat dat geluid omzet in elektrische pulsen die de gehoorzenuw in de cochlea (of slakkenhuis) direct stimuleren. De hoorfunctie van buiten-, midden- en binnenoor inclusief de 16.000 trilhaartjes in de cochlea worden voor een deel overgenomen door (maximaal) 24 elektroden van een cochleair implantaat. Met een CI kunnen personen die geen of nog maar een beperkt restgehoor bezitten in beperkte mate (weer) klanken, geluiden en spraak waarnemen.

Operatie
De patiënt wordt onder narcose gebracht of lokaal verdoofd. Er wordt een opening in het schedelbot achter het oor geboord. In het slakkenhuis (oor) wordt een flexibele lintvormige elektrode (het implantaat) geschoven, zodanig dat de elektrode dicht tegen de te prikkelen zenuwvezels aan ligt. De operatie kan 1½ tot 6 uur duren, waarna de patiënt nog 1 tot 5 dagen in het ziekenhuis blijft. Een aantal weken na de operatie worden de geplaatste implantaten getest met behulp van een relatief eenvoudige computer, bijvoorbeeld een laptop. Het komt voor dat het implantaat in het geheel niet werkt; soms blijkt de gehoorzenuw niet te functioneren, hoewel dit in de meeste gevallen vooraf te testen is.

Door de vreugde die de meeste CI-dragers voelen bij het opnieuw kunnen waarnemen van geluid, bestond in het verleden weleens de mythe dat je er net zo veel mee kunt horen als een goedhorende. Men wordt door een CI echter op zijn best slechthorend in plaats van doof, en de resultaten wisselen per persoon. Vooral de perceptie van muziek is vaak zeer beperkt. Alle betrokken belangenorganisaties zijn het er daarom over eens dat een goede voorlichting over CI erg belangrijk is.

Alvorens we ons (inmiddels draag ik het project niet meer alleen. ik doe het project samen met mijn vriend, Alfred ten Hulsen) gaan inzetten voor de operatie, is een dovenschool ook van groot belang in de Stad Ayacucho. Er zijn geen dovenscholen in Ayacucho.

We zijn bezig met een onderzoek om uit te vinden hoeveel doven kinderen Ayacucho telt.

Al met al staan we nog in de kinderschoenen en gaan in Holland uitgebreid onderzoek doen hoe we een organisatie kunnen vinden die een dovenschool in Ayacucho wil opzetten.

D.M.V stukjes die ik schrijf hou ik u op de hoogte van de ontwikkelingen rondom Sumaq Illary.

In 2006 tot 2009 heb ik een timmerwerkplaats opgezet voor de stichting Mama Alice en Los Cachorros. Het was een samenwerkingsverband.

Over die Periode heb ik een boek geschreven
http://webshop.elikser.nl/cappuccino-met-karakter.html

We zijn 3 februari tot 3 maart in Ayacucho geweest en gaan in september weer terug. Maar dan voor een half jaar.


Recente Reisverslagen:

07 Juni 2017

De lessen voor Sumaq en familie zijn begonnen!

03 Juni 2017

Goed nieuws uit Peru

29 Mei 2017

VoetenVrouw Karin

23 Mei 2017

Los Cachorros

25 Maart 2017

Vergeelde lama's en een kerk
Karin

Actief sinds 04 Aug. 2015
Verslag gelezen: 644
Totaal aantal bezoekers 31161

Voorgaande reizen:

03 Februari 2017 - 31 December 2018

Project Sumaq Illary

Landen bezocht: