Loopse teef - Reisverslag uit Faro, Portugal van Karin Waals - WaarBenJij.nu Loopse teef - Reisverslag uit Faro, Portugal van Karin Waals - WaarBenJij.nu

Loopse teef

Door: Karin van der Waals

Blijf op de hoogte en volg Karin

12 November 2015 | Portugal, Faro

Eind December 2013

Ik heb de bus twee maanden en beetje bij beetje went hij. Ik zit nog niet als een Harry de trucker achter het stuur, maar die rare angsten die ik had tijdens het rijden, nemen langzaam af. Inmiddels snap ik het foefje hoe de versnelling in zijn achteruit moet. Indrukken... even wiebelen en dán in z'n achteruit. Weer een zorg minder!

Teuntje heeft niets over gehouden aan de sprong van vier hoog. Ik zal daar nooit een verklaring voor hebben. Gekke Hond!

Ik sta een op een tweesprong. Wat zal ik gaan doen? Reizen of schrijven. Het zijn twee dingen die ik graag doe, maar ze gaan niet samen. Als ik reis kan ik niet schrijven, dan is het leven onrustig en als ik schrijf, kan ik niet reizen, want dan heb ik de stilte nodig. Ik heb vaker voor dit soort zaken gestaan en wat voor mij het beste werkt, is om uit de vertrouwde situatie te stappen en iets met mijn handen te gaan doen, zodat ik weer overzicht krijg en makkelijker een keuze kan maken van hoe of wat.
Door een reeks aan toevalligheden beland ik in een manege in de stad Almancil. Ik ga een maand vrijwilligers werk doen, in ruil voor eten en elektra voor mijn bus. Ik werk van 8.00 uur tot 13.00 uur. Mijn taak bestaat uit paardenpoep ruimen. Heel véél paardenpoep.

Na een week stallen uitmesten zie ik bloed in mijn bus. Teuntje is loops. Shit, daar had ik niet op gerekend. Ze kon zo lekker vrij los lopen tussen elf paarden, zeven katten en twee honden. Dat maakte het saaie uitmesten zó leuk. Dat wordt Teuntje in de bus houden en handdoeken neerleggen.

Als we gaan wandelen, hou ik haar aan de lijn. Ze snuffelt als een speurhond. Elk grassprietje wordt nauwkeurig gecontroleerd. Ze ruikt, doet haar kop omhoog, ruikt weer en plast een beetje over het geïnspecteerde grassprietje. Nog een grassprietje, ze ruikt, knarst met haar tanden en plast veel over het sprietje. Dan de volgende. Weer gaat die zwarte neus erin. Ze trekt haar kop terug en wil doorlopen.
Het ziet eruit alsof Teuntje kan ruiken wat soort mannetje daar geplast heeft en wat voor type het is. Of hij een geschikte kandidaat is als vader voor haar kroost.

Teuntje heeft geen relatie-planet nodig. Geen beschrijving, geen foto. Zij ruikt of hij geschikt is, of juist niet.
Dag in dag uit loop ik met een gefocuste speurhond aan de lijn, op zoek naar lekkere mannetjes. Om de meter sta ik stil. Elk plasje tegen palen, huizen, bomen en planten wordt gecontroleerd en eventueel be-plast. Haar loopsheid wordt opgemerkt door hitsige mannetjes. Het maakt niet uit of het een slome dikke hond betreft, of een gespierde macho. Ze rennen als gekken achter haar aan.
Allemaal vagebonden die maar al te graag mijn Teuntje willen bespringen. Ik sla ze met stokken en gooi stenen. Ze voelen er niets van. Soms gooit Teuntje haar charmes in de strijd en soms bijt ze nijdig van haar af. Ik ben na elke wandeling blij dat we veilig in onze bus zitten.

En wat doet Teun? Teun wacht. Als een wassen beeld zit ze elke avond op de passagiersstoel en wacht. Uren aaneengesloten kijkt ze. Ze zit en kijkt.
Want het plasje dat zij achtergelaten heeft, is als ware een uitnodiging ingesloten met het adres waar zij woont. Honden ruiken over een idiote afstand.

Teuntje wed niet op één paard. De buurthond Preto; een oude zwarte hond van tien jaar oud, vind ze ook leuk. Hij woont naast de manege. een soort labrador. Preto is tien jaar. Een oude hond. Ik gooi regelmatig een steen naar zijn kop, omdat hij het mij onmogelijk maakt om met Teuntje te wandelen. Teuntje bijt niet van haar af als hij dichtbij komt. Teuntje kwispelt als ze hem ziet. Als een strenge chaperonne houdt ik haar strak aan de lijn en loop met een mond als een spaarpot door. 's Nachts zeikt Preto tegen de wielen van mijn bus en springt tegen mijn bus op. De krassen staan erin. Het lijkt alsof ik in een drama van Romeo en Julia ben beland. Preto jankt als een Wolf en Teuntje jankt zachtjes mee. Geïrriteerd door vermoeidheid roep ik dat ze hun kop moeten houden. Mijn hond is loops en ik zie eruit alsof ik drie nachten doorgehaald heb.

Volgens onze grote alles wetende Mr. Google, duurt een loopsheid zo'n drie weken. Volgens mijn persoonlijke bijgehouden kalender zijn de drie weken loopsheid om. Teuntje vloeit nauwelijks meer. Halleluja pray the lord! Ik ben het meer dan beu om bij elk paaltje, muurtje en plantje stil te staan. Ik waag het erop. Ik laat haar los.

Teun rent als een dolle heen en weer. Vrij! Plots komt Preto de hoek om. Teun rent op hem af, alsof haar leven ervan hangt. Samen nemen ze de poten. Ik fluit, ik roep, ik schreeuw en ren als een debiel achter ze aan. Tevergeefs... Ze zijn weg. Ik hoor mijn moeder in gedachten zeggen:

'Je had der nog effen vast moeten houden. Let maar op. Die komt terug met een buik met benen, wat ik je zeg.'

Wordt vervolgd...

Karin.

http://webshop.elikser.nl/cappuccino-met-karakter


  • 12 November 2015 - 20:11

    Sil:

    Woow wat is dit weer zwaar genieten Kaart
    Ik lach mij helemaal suf
    Je bent mij wel een super schrijfster hoor
    Tis hilaris hoe jij het weer neerzet
    Tis net een zak gemix Jamin dropjes en gummetjes zo vreselijk lekker kun jij schrijven

    Kaart ik heb zoals gewoonlijk WEER top genoten.
    Hou van jou ❤️
    Sil

  • 12 November 2015 - 21:25

    Helen:

    Ha lieve Kaar! Dit verhaal ken ik héél goed! Het is zo een leuk verhaal! Kus en liefs!

  • 13 November 2015 - 00:44

    Hanny Arendsen-Rozestraten:

    Hallo Karin! Wat een leuk verhaal van je Teuntje! Je weet het wel aanschouwelijk te beschrijven! Ik ben benieuwd naar de afloop, of er Missxhien een nestje op stapel staat! Dat wordt dan lastig in je bus!!!!!Liefs van Hanny! Geniet maar fijn van je vrije leventje! ik benijd je hoor!

  • 17 November 2015 - 22:25

    Simone:

    Koarin! wat leuk om over de oorsprong te lezen van wat er daarna te gebeuren stond.....
    Fijn, dat je de rust hebt om te schrijven. ik zit hier met een vette glimlach.
    loveyou

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Faro

Project Sumaq Illary

Momenteel ben ik bezig met project: Sumaq Illary.


Het gaat om een Peruaans meisje van 5 jaar. Zij heet Sumaq Illary. Ze is met scheve voetjes geboren. Ze woont met haar familie (Vader Manuel, moeder Martha, zus Cendy,zus Anghie en zus Naty) in de stad Ayacucho. Later bleek dat ze ook doof was. Een behandeling en operatie zijn noodzakelijk. In januari 2016 ben ik begonnen d.m.v. voetenbaden incl. pedicure én de verkoop van sokken, tassen en heilighout ( Palo Santo)(uit Peru) om geld te genereren zodat Sumaq naar het ziekenhuis in Lima zou kunnen gaan om onderzocht en behandelt te worden. Uiteindelijk is daar €2500,- mee opgehaald.


Manuel, Martha en Sumaq zijn vijf maanden in Lima geweest. Ze hebben een kamer in Lima kunnen huren. Sumaq is onderzocht voor haar gehoor en ze is aan haar voetjes behandelt. Haar voetjes zijn mooi gecorrigeerd door middel van therapie. Ze staan niet helemaal recht, maar het is beter dat voorheen. Ze viel om de haverklap en dat is voorbij.

Nu haar gehoor. Sumaq komt in aanmerking voor een Cochleair implantaat.
Een cochleair implantaat – kortweg CI – is een elektronisch implantaat dat geluid omzet in elektrische pulsen die de gehoorzenuw in de cochlea (of slakkenhuis) direct stimuleren. De hoorfunctie van buiten-, midden- en binnenoor inclusief de 16.000 trilhaartjes in de cochlea worden voor een deel overgenomen door (maximaal) 24 elektroden van een cochleair implantaat. Met een CI kunnen personen die geen of nog maar een beperkt restgehoor bezitten in beperkte mate (weer) klanken, geluiden en spraak waarnemen.

Operatie
De patiënt wordt onder narcose gebracht of lokaal verdoofd. Er wordt een opening in het schedelbot achter het oor geboord. In het slakkenhuis (oor) wordt een flexibele lintvormige elektrode (het implantaat) geschoven, zodanig dat de elektrode dicht tegen de te prikkelen zenuwvezels aan ligt. De operatie kan 1½ tot 6 uur duren, waarna de patiënt nog 1 tot 5 dagen in het ziekenhuis blijft. Een aantal weken na de operatie worden de geplaatste implantaten getest met behulp van een relatief eenvoudige computer, bijvoorbeeld een laptop. Het komt voor dat het implantaat in het geheel niet werkt; soms blijkt de gehoorzenuw niet te functioneren, hoewel dit in de meeste gevallen vooraf te testen is.

Door de vreugde die de meeste CI-dragers voelen bij het opnieuw kunnen waarnemen van geluid, bestond in het verleden weleens de mythe dat je er net zo veel mee kunt horen als een goedhorende. Men wordt door een CI echter op zijn best slechthorend in plaats van doof, en de resultaten wisselen per persoon. Vooral de perceptie van muziek is vaak zeer beperkt. Alle betrokken belangenorganisaties zijn het er daarom over eens dat een goede voorlichting over CI erg belangrijk is.

Alvorens we ons (inmiddels draag ik het project niet meer alleen. ik doe het project samen met mijn vriend, Alfred ten Hulsen) gaan inzetten voor de operatie, is een dovenschool ook van groot belang in de Stad Ayacucho. Er zijn geen dovenscholen in Ayacucho.

We zijn bezig met een onderzoek om uit te vinden hoeveel doven kinderen Ayacucho telt.

Al met al staan we nog in de kinderschoenen en gaan in Holland uitgebreid onderzoek doen hoe we een organisatie kunnen vinden die een dovenschool in Ayacucho wil opzetten.

D.M.V stukjes die ik schrijf hou ik u op de hoogte van de ontwikkelingen rondom Sumaq Illary.

In 2006 tot 2009 heb ik een timmerwerkplaats opgezet voor de stichting Mama Alice en Los Cachorros. Het was een samenwerkingsverband.

Over die Periode heb ik een boek geschreven
http://webshop.elikser.nl/cappuccino-met-karakter.html

We zijn 3 februari tot 3 maart in Ayacucho geweest en gaan in september weer terug. Maar dan voor een half jaar.


Recente Reisverslagen:

07 Juni 2017

De lessen voor Sumaq en familie zijn begonnen!

03 Juni 2017

Goed nieuws uit Peru

29 Mei 2017

VoetenVrouw Karin

23 Mei 2017

Los Cachorros

25 Maart 2017

Vergeelde lama's en een kerk
Karin

Actief sinds 04 Aug. 2015
Verslag gelezen: 413
Totaal aantal bezoekers 31148

Voorgaande reizen:

03 Februari 2017 - 31 December 2018

Project Sumaq Illary

Landen bezocht: