Teckel van Palo Santo - Reisverslag uit Faro, Portugal van Karin Waals - WaarBenJij.nu Teckel van Palo Santo - Reisverslag uit Faro, Portugal van Karin Waals - WaarBenJij.nu

Teckel van Palo Santo

Door: Karin van der Waals

Blijf op de hoogte en volg Karin

09 Februari 2016 | Portugal, Faro


'Ken Manuel ook teckels maken van dat hout?'
Vroeg mijn moeder, toen ik vertelde van ons winkeltje in Ayacucho.
De Sumaq Inca en de Sumaq Corazon (hart) zeiden mijn moeder niet zoveel. Maar een teckel van heilig hout, ja daar kan je haar 's nachts om drie uur haar bed voor uithalen.
'Ik zal het vragen aan hem, antwoordde ik.'

Mijn moeder spaart al zo'n 45 jaar teckels. Mijn moeder is een echte teckel freak. Onze eerste teckel heette Danny. Ik was een jaar of 6 toen we hem kregen. Een dikke bruine langharige worst op poten. Het was een ramp om hem uit te laten. We woonden tegenover het Erasmus park in Amsterdam, dan zou je denken dat zo'n hond vrolijk het park in rent. Maar nee hoor, Danny moest je mee sleuren. En als we weer richting huis liepen, trok hij als een bezetene aan de riem en dan kon je hem amper bijhouden.

Mijn twee broers (die vijf jaar ouder zijn) en ik hadden er een bloedhekel aan, om die dikke worst uit te laten. Als één van ons naar buiten ging, vroeg mijn moeder... of nee, mijn moeder vroeg niet, mijn moeder zei dat we Danny mee moesten nemen voor een loopie. Ik weet nog hoe wij stiekem de deur probeerden uit te glippen en heel zachtjes van drie hoog naar beneden slopen, om te voorkomen om Danny mee te nemen. Maar negen van de tien keer als we op de tweede etage waren, knalde onze voordeur open en dan riep mijn moeder alsnog met luide stem: 'Karin, neem je Danny effe mee... en dan maakte ik geïrriteerd in mijn gedachten af... VOOR EEN LOOPIE! Dat durfde ik niet hardop te zeggen en liep gedwee weer omhoog om die rot teckel onder mijn arm mee te nemen. Hij mocht geen trappen lopen, anders kreeg hij HD.
Heupdysplasie. Ik heb hem uit frustratie wel eens geknepen. Mijn broers ook.

's Avonds wist mijn moeder mijn stiefvader Ome Henk zo ver te krijgen dat hij Danny voor het slapen nog even uitliet. Of één van mijn broers. Maar meestal was Ome Henk de lul. Ze kocht hem om. Dan zei ze bijvoorbeeld: 'Als jij Danny nou effe uitlaat, dan hang ik de was nog effe op.' De was hing altijd in het trapgat aan een wasrek; aan de balustrade. Als Ome Henk – meestal na vijf minuten al - weer de trap opliep, dan riep mijn moeder met nat wasgoed in haar handen en een knijper in haar mondhoek, van drie hoog naar beneden: 'Henk, heb ie gekakt?' Dat riep Ome Henk terug. 'Wat?' 'Of Danny gekakt heb?' riep mijn moeder dan weer naar beneden. 'Jaha, riep Ome Henk dan geïrriteerd terug. Danny was het begin van haar Teckel mania.

Op elk plekje in haar huis is wel een beeldje van een teckel te zien. In de logeer kamer is een speciale kast ingericht met teckels. In de gang hangt een teckel-letterbak met, inderdaad, teckels. Ze heeft ze in alle maten en allerlei soorten materialen. Als wij vroeger op vakantie gingen, struinden we alle markten af op zoek naar een teckel voor mijn moeder.
Zo is mede haar hele collectie ontstaan, van ons gestruin.
Het is voor ons kinderen, familie en vrienden heel normaal dat haar huis gevuld is met teckels. Zo normaal, dat wij het niet eens meer zien.

Ik vroeg Manuel of hij een teckel uit Palo Santo kon maken. Hij vroeg mij om een voorbeeld te sturen. Op internet heb ik een plaatje gevonden en opgestuurd. Hij is meteen aan de slag gegaan en zie op de foto het resultaat!

Over een week of drie is mijn moeder een Teckel rijker. Een echte Palo Santo teckel uit Peru. Handgemaakt door Manuel. Het is een echte Altlas, zo heet de teckel van mijn moeder. Haar laatste, zoals ze zegt. Ze is 76 en Atlas, inmiddels 12 jaar, de hekkensluiter van alle teckels die mijn moeder heeft gehad.

Karin.

http://webshop.elikser.nl/cappuccino-met-karakter.html


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Faro

Project Sumaq Illary

Momenteel ben ik bezig met project: Sumaq Illary.


Het gaat om een Peruaans meisje van 5 jaar. Zij heet Sumaq Illary. Ze is met scheve voetjes geboren. Ze woont met haar familie (Vader Manuel, moeder Martha, zus Cendy,zus Anghie en zus Naty) in de stad Ayacucho. Later bleek dat ze ook doof was. Een behandeling en operatie zijn noodzakelijk. In januari 2016 ben ik begonnen d.m.v. voetenbaden incl. pedicure én de verkoop van sokken, tassen en heilighout ( Palo Santo)(uit Peru) om geld te genereren zodat Sumaq naar het ziekenhuis in Lima zou kunnen gaan om onderzocht en behandelt te worden. Uiteindelijk is daar €2500,- mee opgehaald.


Manuel, Martha en Sumaq zijn vijf maanden in Lima geweest. Ze hebben een kamer in Lima kunnen huren. Sumaq is onderzocht voor haar gehoor en ze is aan haar voetjes behandelt. Haar voetjes zijn mooi gecorrigeerd door middel van therapie. Ze staan niet helemaal recht, maar het is beter dat voorheen. Ze viel om de haverklap en dat is voorbij.

Nu haar gehoor. Sumaq komt in aanmerking voor een Cochleair implantaat.
Een cochleair implantaat – kortweg CI – is een elektronisch implantaat dat geluid omzet in elektrische pulsen die de gehoorzenuw in de cochlea (of slakkenhuis) direct stimuleren. De hoorfunctie van buiten-, midden- en binnenoor inclusief de 16.000 trilhaartjes in de cochlea worden voor een deel overgenomen door (maximaal) 24 elektroden van een cochleair implantaat. Met een CI kunnen personen die geen of nog maar een beperkt restgehoor bezitten in beperkte mate (weer) klanken, geluiden en spraak waarnemen.

Operatie
De patiënt wordt onder narcose gebracht of lokaal verdoofd. Er wordt een opening in het schedelbot achter het oor geboord. In het slakkenhuis (oor) wordt een flexibele lintvormige elektrode (het implantaat) geschoven, zodanig dat de elektrode dicht tegen de te prikkelen zenuwvezels aan ligt. De operatie kan 1½ tot 6 uur duren, waarna de patiënt nog 1 tot 5 dagen in het ziekenhuis blijft. Een aantal weken na de operatie worden de geplaatste implantaten getest met behulp van een relatief eenvoudige computer, bijvoorbeeld een laptop. Het komt voor dat het implantaat in het geheel niet werkt; soms blijkt de gehoorzenuw niet te functioneren, hoewel dit in de meeste gevallen vooraf te testen is.

Door de vreugde die de meeste CI-dragers voelen bij het opnieuw kunnen waarnemen van geluid, bestond in het verleden weleens de mythe dat je er net zo veel mee kunt horen als een goedhorende. Men wordt door een CI echter op zijn best slechthorend in plaats van doof, en de resultaten wisselen per persoon. Vooral de perceptie van muziek is vaak zeer beperkt. Alle betrokken belangenorganisaties zijn het er daarom over eens dat een goede voorlichting over CI erg belangrijk is.

Alvorens we ons (inmiddels draag ik het project niet meer alleen. ik doe het project samen met mijn vriend, Alfred ten Hulsen) gaan inzetten voor de operatie, is een dovenschool ook van groot belang in de Stad Ayacucho. Er zijn geen dovenscholen in Ayacucho.

We zijn bezig met een onderzoek om uit te vinden hoeveel doven kinderen Ayacucho telt.

Al met al staan we nog in de kinderschoenen en gaan in Holland uitgebreid onderzoek doen hoe we een organisatie kunnen vinden die een dovenschool in Ayacucho wil opzetten.

D.M.V stukjes die ik schrijf hou ik u op de hoogte van de ontwikkelingen rondom Sumaq Illary.

In 2006 tot 2009 heb ik een timmerwerkplaats opgezet voor de stichting Mama Alice en Los Cachorros. Het was een samenwerkingsverband.

Over die Periode heb ik een boek geschreven
http://webshop.elikser.nl/cappuccino-met-karakter.html

We zijn 3 februari tot 3 maart in Ayacucho geweest en gaan in september weer terug. Maar dan voor een half jaar.


Recente Reisverslagen:

07 Juni 2017

De lessen voor Sumaq en familie zijn begonnen!

03 Juni 2017

Goed nieuws uit Peru

29 Mei 2017

VoetenVrouw Karin

23 Mei 2017

Los Cachorros

25 Maart 2017

Vergeelde lama's en een kerk
Karin

Actief sinds 04 Aug. 2015
Verslag gelezen: 787
Totaal aantal bezoekers 31169

Voorgaande reizen:

03 Februari 2017 - 31 December 2018

Project Sumaq Illary

Landen bezocht: