Goed nieuws uit Peru - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Karin Waals - WaarBenJij.nu Goed nieuws uit Peru - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Karin Waals - WaarBenJij.nu

Goed nieuws uit Peru

Door: Karin van der Waals

Blijf op de hoogte en volg Karin

03 Juni 2017 | Nederland, Nederland

Geweldig nieuws uit Peru!

Toen Alfred en ik in februari jongstleden in Ayacucho waren, hebben we rondgevraagd of er organisaties waren voor dove kinderen. Keer op keer kregen wij te horen dat er niets was. We waren er van overtuigd dat er géén leraren waren die les gaven in gebarentaal. Ons was de taak om in Lima op zoek te gaan naar leerkrachten en organisaties. Een hele klus zou dat worden. Nu blijkt dat er wél een lerares woont in Ayacucho die privé les geeft aan dove kinderen en volwassen.

We hebben haar gevonden door de stichting Tumbador, die sinds 2006 in Ayacucho gevestigd is. Stichting Tumbador is een revalidatiecentrum voor gehandicapte kinderen, van een Belgische organisatie.
Tumbador zorgt voor revalidatie en opleiding van personen met een handicap in Guatemala en Peru. Zij doen dat door vrijwillige fysiotherapeuten te sturen om er te werken met personen met een handicap. De vrijwilligers analyseren de noden, leiden lokaal medisch personeel op en zien erop toe dat de in België ingezamelde fondsen goed worden besteed.

In 2006 heb ik De Belgische Tine leren kennen die voor Tumbador in Ayacucho werkte. We hebben sindsdien contact gehouden.
Twee weken geleden was en een reünie van vrijwilligers waar ik samen mee was in Ayacucho. Tine was er uiteraard ook. We zijn al jaren een hecht groepje. Tine zei op een gegeven moment: Waarom neem je geen contact op met Tumbador? Die helpen gehandicapten kindjes en wie weet hebben zij contacten. Zo gezegd zo gedaan.
Al snel kreeg ik een mail van een medewerkster van Tumbador uit Ayacucho met de volgende woorden: 'Wat ik wel weet is dat er wel een dove-organisatie is in Ayacucho met een gedreven man die zelf ook les geven aan dove kinderen en volwassen. En er is Theresa, een super gemotiveerde vrouw die voordien bij de DREA werkte (Direccion regional de educacion Ayacucho) als verantwoordelijke voor speciaal onderwijs in het algemeen. Zij 'spreekt' perfect gebarentaal en leert dit ook aan anderen. Zij is echt een heel aangename en enthousiaste vrouw. Omwille van politiek kon zij niet blijven werken in de DREA (aanstelling enkel voor 2 jaar) wat wij heel jammer vinden. Dus als je iets wil doen voor doven, moet je absoluut bij haar zijn. Ze heeft veel contacten, weet ook veel van het wereldje van organisaties en organen van en voor personen met een handicap. Nu werkt zij particulier als specialiste in 'educacion especial' en 'audicion y lenguaje' (kan blijkbaar ook braille). Ik dacht dat ze zelf ook met het idee speelde om een schooltje op te zetten dus een absolute aanrader om met haar samen te werken.
contact: Teresa Maidana Cuadros.
Ik heb het telefoonnummer aan Manuel doorgegeven en ze konden direct een afspraak maken.
Kort samengevat: Aanstaande maandag zijn de eerste lessen!! Sumaq krijgt privé les gebarentaal en Martha en Manuel ook. Is dit niet geweldig?!!

Het is begonnen! Anderhalf jaar geleden zei ik tegen Manuel:'Es hora,' wat betekend het is tijd.
Het is tijd om Sumaq te helpen. En het klopt ook allemaal. Eerst zijn haar voetjes gecorrigeerd. Dat is klaar. Done, finito!! Afstrepen die handel.

Next stap!

Nu is het tijd om te communiceren. Wat echt heel hard nodig is. Een normaal kind van haar leeftijd vraagt de godganse dag: 'Waarom is dit, waarom is dat. Waarvoor hier en waarvoor daar. Ik weet het nog toen Dane 5 jaar oud was. Gek werd ik er soms van. Op laatst antwoordde ik alleen nog maar met: 'Zijn de banane kromme...' In die leeftijd fase zit Sumaq nu. De waarom fase. De waarvoor fase.' De: 'Ik wil het weten fase.' Ze stikt zowat in haar vragen en kan er niets mee. Niemand snapt haar. Niemand weet wat ze wil vragen. Die tijd wordt verleden tijd. Het zal nog zwaar zijn. Reken maar! Er zullen nog heel wat bruggen overwonnen moeten worden. Absoluut! Ze zal nooit op elke vraag antwoord krijgen, dat is waar. Maar er is hulp. Eindelijk. Ik ben zo blij voor de familie. En vooral voor Sumaq. Het is zo'n lekker meisje.

Sumaq gaat maandag, woensdag én vrijdag van 3 tot 4 op les en Manuel en Martha dezelfde dagen, maar dan van 7 tot 8 's avonds.
De kosten zijn €240,- per maand.

Alfred en ik financieren voorlopig het lesgeld. Er was nog geld over van giften van vrienden en er is geld binnen gekomen van de voetenbaden. We staan er niet alleen voor. Ik hoop dat jullie mee stappen in dit verhaal.
Er zijn in Ayacucho 20 dove kindjes geteld. Waarvan de ouders geen idee hebben dat er überhaupt hulp is, als ze het al weten nooit het lesgeld kunnen betalen. Wij willen natuurlijk ook deze kindjes een kans geven. helpen jullie mee?

Het doel is een dovenschooltje. dat wordt de volgende stap.

Kom bij mij een heerlijk voetenbad incl. pedicure nemen. Ik zit in Almere, niet aan het einde van de wereld, dus... wees welkom! Er is heerlijke kruiden thee, koffie én een koekje. Je betaald €65,- voor een behandeling. Daarvoor zit je ruim een uur in de totale relax stand, je voeten krijgen een V.I.P behandeling en je helpt een familie in Ayacucho. Jij blij, zij blij!
Ik heb ook cadeaubonnen. Stel er is iemand jarig is, gaat trouwen, net gescheiden, of pas bevallen is. Dan kunnen jullie met een paar mensen de cadeaubon geven, scheelt weer in de kosten. Of gewoon een verrassing voor je lief. Ik stort van elk voetenbad €25,- op de rekening voor Sumaq en de familie, zodat ze zonder zorgen naar school kunnen gaan om met hun dochter te kunnen communiceren.

Stel je zegt: 'Ik heb géén tijd voor een voetenbad, maar ik wil wel helpen kan dat? 'Tuurlijk kan dat, túúrlijk! We hebben met alles rekening gehouden... Elke euro is er 1.
Ik heb ooit een man gesproken die zei: 'Ik betaal je als je van mijn voeten afblijft,' dat was toen ik de voetenbaden deed voor de correctie voor de voetjes van Sumaq.

Deze natuurvrouw gaat sky high... van een VW bus uit 1980 naar een pedicure salon Almere. Hoe verzin je het! Het is een grote stap, wát, het is een héle grote stap. Maar het is één van de beste stappen die ik tot nog toe heb gezet.

Ik heb een speciale rekening geopend voor Sumaq:
NL32INGB0651774551
Tnv K.J van der Waals
Mededelingen:
Voor dovenschool Sumaq Illary/Peru

Liefs van VoetenVrouw Karin.
www.voetenvrouwkarin.nl
Tel / app: 0636278729

Op donderdag is de pedicure salon voor regulier publiek gesloten.

• 04 Juni 2017 - 20:46

Cariny:

Karin, je enthousiasme was altijd al groot en je bent nog steeds enthousiast in al je Daden. Voetenbaden in dit geval. Ik maak binnenkort wat geld aan je over want een dovenschool in Ayacucho is een hele goede zaak. Ik heb hier in de buurt een goede pedicure en ik vind Almere toch nog wel iets te ver om een relaxbadje bij je te ondergaan.
    Groetjes van Joop en Cariny

• 07 Juni 2017 - 10:02

Judith Fransen:

Wat goed, Kaar!! Zo fijn dat er al kennis en kunde is. Dat kan verder uitgebouwd worden met en voor Sumaq!! Liefs xx

Verslag uit: Nederland, Nederland

Project Sumaq Illary

Momenteel ben ik bezig met project: Sumaq Illary.

Het gaat om een Peruaans meisje van 5 jaar. Zij heet Sumaq Illary. Ze is met scheve voetjes geboren. Ze woont met haar familie (Vader Manuel, moeder Martha, zus Cendy,zus Anghie en zus Naty) in de stad Ayacucho. Later bleek dat ze ook doof was. Een behandeling en operatie zijn noodzakelijk. In januari 2016 ben ik begonnen d.m.v. voetenbaden incl. pedicure én de verkoop van sokken, tassen en heilighout ( Palo Santo)(uit Peru) om geld te genereren zodat Sumaq naar het ziekenhuis in Lima zou kunnen gaan om onderzocht en behandelt te worden. Uiteindelijk is daar €2500,- mee opgehaald.

Manuel, Martha en Sumaq zijn vijf maanden in Lima geweest. Ze hebben een kamer in Lima kunnen huren. Sumaq is onderzocht voor haar gehoor en ze is aan haar voetjes behandelt. Haar voetjes zijn mooi gecorrigeerd door middel van therapie. Ze staan niet helemaal recht, maar het is beter dat voorheen. Ze viel om de haverklap en dat is voorbij.

Nu haar gehoor. Sumaq komt in aanmerking voor een Cochleair implantaat.
Een cochleair implantaat – kortweg CI – is een elektronisch implantaat dat geluid omzet in elektrische pulsen die de gehoorzenuw in de cochlea (of slakkenhuis) direct stimuleren. De hoorfunctie van buiten-, midden- en binnenoor inclusief de 16.000 trilhaartjes in de cochlea worden voor een deel overgenomen door (maximaal) 24 elektroden van een cochleair implantaat. Met een CI kunnen personen die geen of nog maar een beperkt restgehoor bezitten in beperkte mate (weer) klanken, geluiden en spraak waarnemen.

Operatie
De patiënt wordt onder narcose gebracht of lokaal verdoofd. Er wordt een opening in het schedelbot achter het oor geboord. In het slakkenhuis (oor) wordt een flexibele lintvormige elektrode (het implantaat) geschoven, zodanig dat de elektrode dicht tegen de te prikkelen zenuwvezels aan ligt. De operatie kan 1½ tot 6 uur duren, waarna de patiënt nog 1 tot 5 dagen in het ziekenhuis blijft. Een aantal weken na de operatie worden de geplaatste implantaten getest met behulp van een relatief eenvoudige computer, bijvoorbeeld een laptop. Het komt voor dat het implantaat in het geheel niet werkt; soms blijkt de gehoorzenuw niet te functioneren, hoewel dit in de meeste gevallen vooraf te testen is.

Door de vreugde die de meeste CI-dragers voelen bij het opnieuw kunnen waarnemen van geluid, bestond in het verleden weleens de mythe dat je er net zo veel mee kunt horen als een goedhorende. Men wordt door een CI echter op zijn best slechthorend in plaats van doof, en de resultaten wisselen per persoon. Vooral de perceptie van muziek is vaak zeer beperkt. Alle betrokken belangenorganisaties zijn het er daarom over eens dat een goede voorlichting over CI erg belangrijk is.

Alvorens we ons (inmiddels draag ik het project niet meer alleen. ik doe het project samen met mijn vriend, Alfred ten Hulsen) gaan inzetten voor de operatie, is een dovenschool ook van groot belang in de Stad Ayacucho. Er zijn geen dovenscholen in Ayacucho.

We zijn bezig met een onderzoek om uit te vinden hoeveel doven kinderen Ayacucho telt.

Al met al staan we nog in de kinderschoenen en gaan in Holland uitgebreid onderzoek doen hoe we een organisatie kunnen vinden die een dovenschool in Ayacucho wil opzetten.

D.M.V stukjes die ik schrijf hou ik u op de hoogte van de ontwikkelingen rondom Sumaq Illary.

In 2006 tot 2009 heb ik een timmerwerkplaats opgezet voor de stichting Mama Alice en Los Cachorros. Het was een samenwerkingsverband.

Over die Periode heb ik een boek geschreven

We zijn 3 februari tot 3 maart in Ayacucho geweest en gaan in september weer terug. Maar dan voor een half jaar.