De blauwe bus - Reisverslag uit Faro, Portugal van Karin Waals - WaarBenJij.nu De blauwe bus - Reisverslag uit Faro, Portugal van Karin Waals - WaarBenJij.nu

De blauwe bus

Door: Karin van der Waals

Blijf op de hoogte en volg Karin

22 Oktober 2015 | Portugal, Faro


Het is 7 oktober 2013 in Portugal. Ik ben de trotse eigenares van een blauwe bus. Jaren geleden heb ik gezegd: 'Ooit ga ik reizen in een bus.' En nu is het zover. Hij is 4.50 meter lang en vanaf de grond gemeten: 2.75 meter hoog. Een Volkswagen LT 28 uit 1980. Het dak is van wit polyester. Ik heb de bus gekocht van een Duitse dame (ze heet Doris) die 10 jaar in Portugal heeft gewoond en besloot om terug te gaan naar haar geboorteland. Ooit was het een complete ingerichte camper met douche en wc. Een inklaptafel met stoelen waar een tweepersoonsbed van gemaakt kon worden. Er zat een kachel in en een keuken met gascomfort en een koelkastje. Zelfs een geiser, heb ik mij laten vertellen.

Toen Doris de bus gekocht had was hij wit. Ze heeft hem blauw laten spuiten, op het dak na. Die is wit gebleven. Ze heeft, op de keuken na, alles uit de bus gesloopt en er een vast eenpersoonsbed in gemaakt met een matras, het matras is zo dun als een vloeitje... Ze heeft de bus vol- geniet met doeken van Boeddha's, Shiva's, zonnen en manen. Het is om tureluurs van te worden. In de hoek van de bus staat een groene emmer, met een deksel. Om in te plassen. En poepen doe je in een zwarte vuilniszak, die je eerst in de emmer doet, zo verteld Doris mij. Of buiten.

In het woongedeelte zit een accu waar licht en de koelkast op aangesloten zit. Een klein koelkastje, met vriezer. Er zit 33 jaar bedrading in de kast waar de accu staat en ik weet bij God niet hoe dat werkt. Doris kon mij er weinig over vertellen, omdat zij ook geen idee had. Dat beloofd nog een hele klus. Wonen in ... en reizen met... een blauwe twee tonner, waarvan ik nog minder van de helft weet hoe alles werkt... Ik heb de mazzel dat ik technisch ben, dus dat scheelt weer.

De eerste keer toen ik Doris in de bus zag rijden wist ik; dáár gaat mijn bus. Vraag mij niet hoe dat komt, maar ik wist het gewoon. Soms heb ik dat, dan wéét ik dat iets doorgaat, hoe het tegenovergestelde zich ook tentoonspreid. Achteraf heb ik altijd gelijk! Niet met een klein dingetje, nee, ik heb het met grote gebeurtenissen. Ment noemt dat tegenwoordig met een mooi woord: Wishful mind thinking.

Toen ze de bus had geparkeerd, liep ik op haar af. Ik zei dat ze in mijn bus reed. Ze keek mij niet begrijpend aan en antwoordde waar ik dieses Unsinn vandaan haalde. 'Ik weet het,' zei ik. 'Het klinkt stom, maar toch... dit is mijn bus. Hoe we het gaan regelen weet ik niet, maar geloof mij Doris, deze blauwe bus is precies wat ik zoek. En hij wordt van mij, hij heeft alleen nog even wat tijd nodig.' Lachend liep Doris weg en riep dat ich verrückt wa...

De maanden gingen voorbij en ik bleef met die bus in mijn hoofd zitten. Ik huurde destijds een piepklein huisje in de Algarve. Het was ooit een stal van een ezel geweest en later verbouwd en ingericht als huisje. De huur was €75,- incl. gas en licht. Er was nauwelijks aan comfort, maar ja, wat wil je met zo'n huurtje?!

Ik keek rond en zag vele campers en bussen rijden. Maar
geen bus was naar mijn zin, alleen die blauwe Volkswagen LT 28 uit 1980. Soms wilde ik het Wishful mind thinking opgeven, omdat het zo lang duurde en het er naar uit zag dat Doris die bus nooit zou gaan verkopen. Ergens diep van binnen bleef ik geloven dat die bus van mij zou worden, hoe dan ook. Ook al werd de grote overtuiging steeds een beetje minder.

In april 2013 kwam Doris naar mij toe met de mededeling dat ze terug naar Duitsland ging. Voorgoed. Ik vroeg haar: 'En... wat doe je met de bus?' 'Die verkoop ik,' zei ze. 'Ja, ja... jij verkoopt die bus aan mij. Ik zei het je toch!?!' riep ik uit. Doris glimlachte schaapachtig. Ik kon niet stoppen met lachen en uiteindelijk kon Doris de humor ervan inzien. De prijs was naar mijn budget en we sloten een deal. In oktober 2013 zou de bus van mij zijn. Ik heb haar in 7 termijnen betaald. Na elke betaling, plakte Doris een rode stikker op de bus, die kleine rode stickers die je op een schilderij plakt als je hem verkocht hebt.

7 oktober kreeg ik de sleutels van de bus en was trots als een pauw! Alsof ik een prijs had gewonnen. Een blauwe bus met 7 kleine rode stickers op een rij. Mijn geluk kon niet meer stuk. Die blauwe rotzak was van mij!!

Na tien minuten had ik al mijn eerste lekke band, K#@!$!! Ik zag een grote steen over het hoofd die op de weg lag. De steen lag aan de zijkant van de weg. Ik ontweek een boom met lage takken, om het dak te besparen. Ik belde een mannetje en vroeg of hij wilde komen helpen om de lekke band te verwisselen. Ik was genoeg bekend in de Algarve en had zo mijn adresjes voor het deze of geen en natuurlijk een handig mannetje. We hebben allemaal een handig mannetje nodig.

Tijdens het wachten moest aan mijn oom denken die voor het eerst een lange tocht op zijn splinternieuwe racefiets ging maken. Een Koga miyata. Hij was apetrots op zijn fiets en liet hem aan iedereen zien. Toen hij de eerste lange tocht ging maken had hij onderweg 7 lekke banden!

Doris zei, om mij te troosten, ze was bij het incident, toen zij de bus pas had, onder een boom reed met takken die laag hingen en één tak dwars door het dak ging. Ein start problem...

De band werd verwisseld en ik ging door met mijn geluksgevoel, ook al was het wel al gedaald na de lekke band. Ik ging een stukje rijden zonder doel. Gewoon even wennen en rijden. De bus voelde groter en langer. Hij weegt 2 ton maar het leek 20 ton. Als zo'n modern weerbericht: Het is 6 graden maar het gevoelstemperatuur is 2 graden, door de noordenwind. Eerlijk gezegd vond ik het doodeng. Omdat ik niet goed oplette nam ik een verkeerde afslag en reed een berg op. Dat is niet zo toevallig in Portugal. In Nederland is dat gevaar stukken minder dat je verdwaald en eindigt op de top van een berg. Omkeren is onmogelijk omdat het van die dunne kronkelweggetjes zijn. Dus gewoon doorrijden en hopen op het het beste.

Uiteindelijk vond ik een gelegenheid om te keren. De versnelling ging moeizaam in z'n achteruit. Zei Doris. Eerst met één hand. Indrukken en dan náár achteren. Lukt niet. Nog een keer indrukken en naar achteren duwen. Overnieuw. Wéér in drukken en naar ach-TER-en. Tyfus Pest kolere!! Met twee handen. Indrukken... naar beneden indrukken... en dan náár achteren! Ik leek op een overspannen idioot die aan de versnellingspook aan het sjorren en trekken was. Schichtig keek ik keer op keer in de achteruitkijkspiegel of er geen ander verkeer aankwam die er langs moest. Al wat ik probeerde, het kreng ging niet in z'n achteruit! Daar was zo'n foefje mee, zo eentje als je hem niet weet, daar een hele godganse dag vloekend mee bezig bent. Zo ben ik ooit ook eens een halve dag bezig geweest met een kitspuit waar ik de hendel niet van naar beneden kreeg.

Eindelijk lukte het om te keren weer terug te rijden. De berg af, ik trapte op mijn rem, en de bus reed door, als een paard die niet wilde luisteren. Ik scheet bagger! Als een gek trapte ik op de rem en uiteindelijk stopte de bus, maar niet zoals het hoorde. Snel reed ik naar een plek om voorlopig te blijven staan.

Als ik onder de bus keek zag ik plekken met olie en diesel én water op de grond liggen. Ik had de bus voor een klein prijsje gekocht, zodat ik wist dat er nog het één en ander aan vervangen moest worden. Ik ken de laatste drie eigenaars en dat waren nou niet op z'n zachts gezegd mensen met en ruim budget. Dus alles wat er de laatste 15 jaar aan die bus is gedaan, werd op zo'n goedkoop mogelijke manier verholpen, op z'n houtjes touwtjes.

Ik dacht, toen ik nog in dromenland was en de bus verheerlijkte, dat ik even een weekje in zou rijden en daarna op avontuur zou gaan. De wereld lag aan mijn voeten en de sky was de limit. Ain't no moutain high enough. Maak je borst maar nat Mongolië!! Teun en ik komen der aan!

Maar zo ging het niet.

Wordt vervolgd.

Don't blame things for disappointing you,
blame yourself fore expecting too much from them...

Karin.

http://webshop.elikser.nl/cappuccino-met-karakter








  • 22 Oktober 2015 - 22:16

    Joke:

    Weer een geweldig verhaal karin ik heb zitten smullen en lach blauw van het lachen
    Dikke kus B1

  • 13 November 2015 - 02:52

    Karin:

    Hahaha, heerlijk verhaal! Tis 3 uur s nachts, ben klaarwakker, dus ga ff lekker al jouw verhalen lezen ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Faro

Project Sumaq Illary

Momenteel ben ik bezig met project: Sumaq Illary.


Het gaat om een Peruaans meisje van 5 jaar. Zij heet Sumaq Illary. Ze is met scheve voetjes geboren. Ze woont met haar familie (Vader Manuel, moeder Martha, zus Cendy,zus Anghie en zus Naty) in de stad Ayacucho. Later bleek dat ze ook doof was. Een behandeling en operatie zijn noodzakelijk. In januari 2016 ben ik begonnen d.m.v. voetenbaden incl. pedicure én de verkoop van sokken, tassen en heilighout ( Palo Santo)(uit Peru) om geld te genereren zodat Sumaq naar het ziekenhuis in Lima zou kunnen gaan om onderzocht en behandelt te worden. Uiteindelijk is daar €2500,- mee opgehaald.


Manuel, Martha en Sumaq zijn vijf maanden in Lima geweest. Ze hebben een kamer in Lima kunnen huren. Sumaq is onderzocht voor haar gehoor en ze is aan haar voetjes behandelt. Haar voetjes zijn mooi gecorrigeerd door middel van therapie. Ze staan niet helemaal recht, maar het is beter dat voorheen. Ze viel om de haverklap en dat is voorbij.

Nu haar gehoor. Sumaq komt in aanmerking voor een Cochleair implantaat.
Een cochleair implantaat – kortweg CI – is een elektronisch implantaat dat geluid omzet in elektrische pulsen die de gehoorzenuw in de cochlea (of slakkenhuis) direct stimuleren. De hoorfunctie van buiten-, midden- en binnenoor inclusief de 16.000 trilhaartjes in de cochlea worden voor een deel overgenomen door (maximaal) 24 elektroden van een cochleair implantaat. Met een CI kunnen personen die geen of nog maar een beperkt restgehoor bezitten in beperkte mate (weer) klanken, geluiden en spraak waarnemen.

Operatie
De patiënt wordt onder narcose gebracht of lokaal verdoofd. Er wordt een opening in het schedelbot achter het oor geboord. In het slakkenhuis (oor) wordt een flexibele lintvormige elektrode (het implantaat) geschoven, zodanig dat de elektrode dicht tegen de te prikkelen zenuwvezels aan ligt. De operatie kan 1½ tot 6 uur duren, waarna de patiënt nog 1 tot 5 dagen in het ziekenhuis blijft. Een aantal weken na de operatie worden de geplaatste implantaten getest met behulp van een relatief eenvoudige computer, bijvoorbeeld een laptop. Het komt voor dat het implantaat in het geheel niet werkt; soms blijkt de gehoorzenuw niet te functioneren, hoewel dit in de meeste gevallen vooraf te testen is.

Door de vreugde die de meeste CI-dragers voelen bij het opnieuw kunnen waarnemen van geluid, bestond in het verleden weleens de mythe dat je er net zo veel mee kunt horen als een goedhorende. Men wordt door een CI echter op zijn best slechthorend in plaats van doof, en de resultaten wisselen per persoon. Vooral de perceptie van muziek is vaak zeer beperkt. Alle betrokken belangenorganisaties zijn het er daarom over eens dat een goede voorlichting over CI erg belangrijk is.

Alvorens we ons (inmiddels draag ik het project niet meer alleen. ik doe het project samen met mijn vriend, Alfred ten Hulsen) gaan inzetten voor de operatie, is een dovenschool ook van groot belang in de Stad Ayacucho. Er zijn geen dovenscholen in Ayacucho.

We zijn bezig met een onderzoek om uit te vinden hoeveel doven kinderen Ayacucho telt.

Al met al staan we nog in de kinderschoenen en gaan in Holland uitgebreid onderzoek doen hoe we een organisatie kunnen vinden die een dovenschool in Ayacucho wil opzetten.

D.M.V stukjes die ik schrijf hou ik u op de hoogte van de ontwikkelingen rondom Sumaq Illary.

In 2006 tot 2009 heb ik een timmerwerkplaats opgezet voor de stichting Mama Alice en Los Cachorros. Het was een samenwerkingsverband.

Over die Periode heb ik een boek geschreven
http://webshop.elikser.nl/cappuccino-met-karakter.html

We zijn 3 februari tot 3 maart in Ayacucho geweest en gaan in september weer terug. Maar dan voor een half jaar.


Recente Reisverslagen:

07 Juni 2017

De lessen voor Sumaq en familie zijn begonnen!

03 Juni 2017

Goed nieuws uit Peru

29 Mei 2017

VoetenVrouw Karin

23 Mei 2017

Los Cachorros

25 Maart 2017

Vergeelde lama's en een kerk
Karin

Actief sinds 04 Aug. 2015
Verslag gelezen: 487
Totaal aantal bezoekers 31179

Voorgaande reizen:

03 Februari 2017 - 31 December 2018

Project Sumaq Illary

Landen bezocht: