Los Cachorros - Reisverslag uit Lima, Peru van Karin Waals - WaarBenJij.nu Los Cachorros - Reisverslag uit Lima, Peru van Karin Waals - WaarBenJij.nu

Los Cachorros

Door: Karin van der Waals

Blijf op de hoogte en volg Karin

23 Mei 2017 | Peru, Lima


Hoi lieve allemaal,

Ik ben inmiddels al weer ruim 5 weken in Holland. Ik ben gedeeltelijk in Almere en gedeeltelijk in Amsterdam. Het bus-leven voelt ver achter mij. De blauwe bus staat in de schaduw onder een olijfboom in Portugal.

Ik ben sinds deze maand onderneemster. Ik heb een pedicure salon geopend. Mijn salon heet: VoetenVrouw Karin. Zo word ik in 5 talen genoemd in Portugal. Ik heb in de Algarve een grote klantenkring opgebouwd. Als ik met mijn blauwe bus kom aanrijden, doen de mensen vanzelf hun schoenen uit!

Ik geef kruidenvoetenbaden incl. pedicure en voetmassage.
De salon is in Almere: Bouwmeesteweg 16 1333LC Almere.
Een behandeling kost €65,- waarvan €25,-naar een dovenschool gaat, die we gaan meehelpen opzetten in Ayacucho.

Sumaq Illary is een naam van de Inca taal: Quechua. De berg taal van de Peruanen. Sumaq Illary betekend:
De zon schijnt het felst als hij opgaat.

Sumaq Illary is een Peruaans meisje van vijf jaar oud.
Ze is geboren met scheve voetjes en ze is doof. De meeste van jullie kennen dit verhaal, maar dit is even voor de nieuwkomers.

In januari 2016 heb ik aan donaties, de verkoop van Peruaanse producten én door het geven van voetbehandelingen €2500,-opgehaald. Dankzij deze opbrengst heeft Sumaq vijf maanden in Lima gewoond met haar vader en moeder en zijn ze drie maal per week naar het ziekenhuis gegaan. Haar voetjes staan inmiddels zo goed als recht. Ze valt niet meer als ze rent. Een hele verbetering!

Nu is het tijd voor haar om te leren communiceren!
In de stad Ayacucho is geen dovenschool. Het is noodzakelijk dat Sumaq en andere dove kindjes van Ayacucho onderwijs krijgen. De dove kinderen leven geïsoleerd. Inmiddels weten wij dat er 20 dove kindjes wonen in Ayacucho. In leeftijd gevarieerd van 3 tot 9 jaar.

Ik ben getuige geweest om te ervaren hoe frustrerend het is dat Sumaq niet of nauwelijks kan communiceren met haar familie. Ze zit als het ware opgesloten in haar kleine lichaam. Hulp is echt noodzakelijk!
Stap in mijn voetenbaden doe mee.

Voor een afspraak kun je mij bellen:
0636278729
voetenvrouwkarin@gmail.com


En als we dan toch bezig zijn.

We hebben stemmen nodig voor Los Cachorros.
Nog even opfrissen:


Los Cachorros is een dag én nachtopvang voor straat en kans arme kinderen in de stad Ayacucho/ Peru.

Los Cachorros betekent: De welpen.

Los Cachorros is 16 jaar geleden opgericht door Alanya Santa Cruz.
Alanya is in de stad Ayacucho geboren. Een van de armste steden die Peru telt. Toen Alanya 9 maanden oud was, is zij geadopteerd naar Holland. Ze is op 26 jarige leeftijd terug gekeerd naar haar geboorte stad en heeft de dag en nachtopvang opgezet voor straatkinderen.

Alanya staat al 16 jaar aan het roer. Er zijn in de loop der jaren ontelbaar veel kinderen en families geholpen. Door haar en een team van vaste betaalde Peruaanse medewerkers en de onmisbare vrijwilligers.

Het is elk jaar weer moeizaam om geld bij elkaar te zoeken om Los Cahorros draaiende te houden.

Lenny van den Brink – Voorzitter van het bestuur van Los Cachorros- heeft Los Cachorros aangemeld bij de NCRV: Samen Greven. Van
mei tot september gestemd worden op verschillende goede doelen.

Wilt je zo vriendelijk zijn om Alanya en haar team een stem te geven, zodat Los Cachorros door kan gaan met hun prachtige werk?

De winnaar ontvangt €10.000
En geloof mij, het is hard nodig!

https://www.ncrv.nl/geven/stichting-los-cachorros

Als je gestemd hebt ontvang je een mail.
Als je bevestigd dat je gestemd hebt, ontvangt Los Cachorros deze.
Elke stem is er één.
Dank je wel, een klapzoen van mij!

Tja en hoe gaat het met de liefde???
GE-WEL-DIG!!!
Het is heerlijk om weer te delen en samen te zijn. Halle-fucking- luja... wat ben ik lang alleen geweest. Nu pas realiseer ik mij hoe gaaf het is om een leuke vriend te hebben, een klankbord een maatje een minnaar.
Ik heb het niet gemist, de liefde. Het was er gewoon niet. Ik had het veel te druk met mijn projecten.
Ergens diep van binnen heb ik altijd wel geloofd dat ik nog eens iemand tegen zou komen. Vaak dacht ik dan: 'Mijn man is nu ergens de krant aan het lezen, ik moet hem alleen nog even tegenkomen.'

Liefs!
Karin.

















































  • 23 Mei 2017 - 21:40

    Margreet Bal:

    Hoi Karin, fijn dat het zo goed gaat met jou, en dat er een vriend in je leven is gekomen. Je boek heb ik met plezier geleden. Succes met de voetjes, misschien tot november in Portugal, groetjes Kees en Margreet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Lima

Project Sumaq Illary

Momenteel ben ik bezig met project: Sumaq Illary.


Het gaat om een Peruaans meisje van 5 jaar. Zij heet Sumaq Illary. Ze is met scheve voetjes geboren. Ze woont met haar familie (Vader Manuel, moeder Martha, zus Cendy,zus Anghie en zus Naty) in de stad Ayacucho. Later bleek dat ze ook doof was. Een behandeling en operatie zijn noodzakelijk. In januari 2016 ben ik begonnen d.m.v. voetenbaden incl. pedicure én de verkoop van sokken, tassen en heilighout ( Palo Santo)(uit Peru) om geld te genereren zodat Sumaq naar het ziekenhuis in Lima zou kunnen gaan om onderzocht en behandelt te worden. Uiteindelijk is daar €2500,- mee opgehaald.


Manuel, Martha en Sumaq zijn vijf maanden in Lima geweest. Ze hebben een kamer in Lima kunnen huren. Sumaq is onderzocht voor haar gehoor en ze is aan haar voetjes behandelt. Haar voetjes zijn mooi gecorrigeerd door middel van therapie. Ze staan niet helemaal recht, maar het is beter dat voorheen. Ze viel om de haverklap en dat is voorbij.

Nu haar gehoor. Sumaq komt in aanmerking voor een Cochleair implantaat.
Een cochleair implantaat – kortweg CI – is een elektronisch implantaat dat geluid omzet in elektrische pulsen die de gehoorzenuw in de cochlea (of slakkenhuis) direct stimuleren. De hoorfunctie van buiten-, midden- en binnenoor inclusief de 16.000 trilhaartjes in de cochlea worden voor een deel overgenomen door (maximaal) 24 elektroden van een cochleair implantaat. Met een CI kunnen personen die geen of nog maar een beperkt restgehoor bezitten in beperkte mate (weer) klanken, geluiden en spraak waarnemen.

Operatie
De patiënt wordt onder narcose gebracht of lokaal verdoofd. Er wordt een opening in het schedelbot achter het oor geboord. In het slakkenhuis (oor) wordt een flexibele lintvormige elektrode (het implantaat) geschoven, zodanig dat de elektrode dicht tegen de te prikkelen zenuwvezels aan ligt. De operatie kan 1½ tot 6 uur duren, waarna de patiënt nog 1 tot 5 dagen in het ziekenhuis blijft. Een aantal weken na de operatie worden de geplaatste implantaten getest met behulp van een relatief eenvoudige computer, bijvoorbeeld een laptop. Het komt voor dat het implantaat in het geheel niet werkt; soms blijkt de gehoorzenuw niet te functioneren, hoewel dit in de meeste gevallen vooraf te testen is.

Door de vreugde die de meeste CI-dragers voelen bij het opnieuw kunnen waarnemen van geluid, bestond in het verleden weleens de mythe dat je er net zo veel mee kunt horen als een goedhorende. Men wordt door een CI echter op zijn best slechthorend in plaats van doof, en de resultaten wisselen per persoon. Vooral de perceptie van muziek is vaak zeer beperkt. Alle betrokken belangenorganisaties zijn het er daarom over eens dat een goede voorlichting over CI erg belangrijk is.

Alvorens we ons (inmiddels draag ik het project niet meer alleen. ik doe het project samen met mijn vriend, Alfred ten Hulsen) gaan inzetten voor de operatie, is een dovenschool ook van groot belang in de Stad Ayacucho. Er zijn geen dovenscholen in Ayacucho.

We zijn bezig met een onderzoek om uit te vinden hoeveel doven kinderen Ayacucho telt.

Al met al staan we nog in de kinderschoenen en gaan in Holland uitgebreid onderzoek doen hoe we een organisatie kunnen vinden die een dovenschool in Ayacucho wil opzetten.

D.M.V stukjes die ik schrijf hou ik u op de hoogte van de ontwikkelingen rondom Sumaq Illary.

In 2006 tot 2009 heb ik een timmerwerkplaats opgezet voor de stichting Mama Alice en Los Cachorros. Het was een samenwerkingsverband.

Over die Periode heb ik een boek geschreven
http://webshop.elikser.nl/cappuccino-met-karakter.html

We zijn 3 februari tot 3 maart in Ayacucho geweest en gaan in september weer terug. Maar dan voor een half jaar.


Recente Reisverslagen:

07 Juni 2017

De lessen voor Sumaq en familie zijn begonnen!

03 Juni 2017

Goed nieuws uit Peru

29 Mei 2017

VoetenVrouw Karin

23 Mei 2017

Los Cachorros

25 Maart 2017

Vergeelde lama's en een kerk
Karin

Actief sinds 04 Aug. 2015
Verslag gelezen: 700
Totaal aantal bezoekers 31181

Voorgaande reizen:

03 Februari 2017 - 31 December 2018

Project Sumaq Illary

Landen bezocht: