Moeder Teuntje - Reisverslag uit Faro, Portugal van Karin Waals - WaarBenJij.nu Moeder Teuntje - Reisverslag uit Faro, Portugal van Karin Waals - WaarBenJij.nu

Moeder Teuntje

Door: Karin van der Waals

Blijf op de hoogte en volg Karin

17 December 2015 | Portugal, Faro


Moeder Teuntje

Maart 2013

De pups zijn geboren. Ze zien er alle zes kern gezond uit. Het zijn vier reutjes en twee teefjes. Ze zijn zwart en donkerbruin. Die oude Preto uit Almancil was absoluut de vader. Eén reu lijkt op Teuntje, hij is iets donkerder. Hij heeft een gemêleerde vacht, een soort tijgerprint.

Teun ligt 24 uur per dag met haar kroost in het nest. Ik breng haar drie keer per dag eten en neem vers water mee. Als ik bij de familie ben aangekomen, ga ik voor het nest liggen en pak voorzichtig een handje eten uit de bak. Ik heb rijst met kip gemaakt. Voorzichtig geef ik het aan Teun. Teuntje kan zich nauwelijks verroeren met zes zogende pups. Ze draait haar kop naar mij toe, zodat ze het eten kan aanpakken. Ik weet, diep van binnen, dat ik tegen de natuur inga om als butler eten naar het nest te brengen. Als ik het volgens de wet van de natuur zou doen, dan gooi ik één keer per dag, wanneer het mij uitkomt, een stuk rauw vlees in de buurt van het nest en ga terug naar de bus, een boekje lezen of zo. Maar dat kan ik niet. Ik vind het te leuk, te lief en te aandoenlijk. Ik voel me zo betrokken bij dit evenement, dat ik het niet kan laten om een steentje bij te dragen.
Doordat ik zo onhandig voor het nest lig en Teuntje geen millimeter kan verroeren, mors ik rijst over de pups heen. Het ziet er lachwekkend uit; zes puppy's onder de witte rijst.

Ik waak bij het nest als Teun moet poepen en plassen. Meestal blijf ik nog even zitten, ook al is Teuntje weer terug. Ik klets zachtjes tegen haar en kijk. Ik geniet van de schitterende natuur om ons heen en ik kijk hoe Teuntje het doet als kersverse moeder. Ze slaapt veel en als ze wakker is, likt ze haar pups schoon. Ze duwt met haar kop hun kont omhoog en likt de uitwerpselen op. Soms rollen ze om en kruipen daarna onhandig naar een vrije tepel. Als de pups uitgedronken zijn, valt de familie langzaam in een rustige slaap. Er bekruipt me een beetje jaloers gevoel. Als het zou kunnen, zou d'r zo bij willen gaan liggen.

's Middags fiets ik naar de stad om boodschappen te halen. Het is een prachtige fietsroute door de zoutbedden van Fuseta (Salinas). In de stad kom ik altijd wel een paar bekenden tegen. Automatisch gaan we op een terrasje zitten. De eerste vraag die steevast gesteld wordt is: 'Hoeveel ben je er al kwijt?' Ik moet daar nog helemaal niet aan denken, ze zijn er net.
's Avonds schenk ik mijzelf het nodige glaasje rode wijn in, om rustig te kunnen slapen. Als ik nuchter naar bed zou gaan, zit ik om het kwartier rechtop in mijn bed. Dan maar effe aan de drank! 'Isallemaaltijdelijk,' zeg ik, later op de avond, lallend tegen mezelf.

Op de derde ochtend loop ik, met het bakkie rijst, fluitend naar Teuntje. Ik klim omhoog en weer naar beneden. Ik heb mijn groene kaplaarzen aan gedaan om niet uit te glijden. Ik zie eruit als een verwilderde hippie. Als ik in de buurt van het nest kom, roep ik zachtjes dat ik het ben. Ik ga weer ongemakkelijk voor het nest liggen, pak een handje vers gekookte kip met rijst en bied het Teuntje aan. Ze kijkt me aan en draait haar kop om. 'Moet je niet?' vraag ik en strek mijn arm nog een beetje verder in de richting haar bek. Stoïcijns blijft ze de andere kant opkijken. Ik voel me net een opdringerigere buurvrouw, die om de haverklap met een schaaltje eten aan de deur klopt. Mijn hoofd begint, als vanzelf, te wiebelen en ik trek mijn arm terug. Ik doe het eten terug in de bak en zet het naast het nest. De rijst plakt aan mijn vingers. Op mijn handen en knieën sta ik kreunend op en loop met een afgewezen schudhoofd terug naar de bus. 'Geeft niet hoor Teun, maakt niet uit,' zeg ik hardop, om mezelf een houding te geven.

Na een paar uur komt ze naar de bus en ik zet opnieuw eten voor haar klaar. Ze eet het razendsnel op, kwispelt, snuffelt in de bus en rent naar haar pups. 'Oké Teun, ik heb de boodschap begrepen, roep ik haar na. 'Geen roomservice meer, je komt je eten halen, ook goed.'

Na de vijfde dag komt Teuntje 's morgens de bus is. Ze is tot op het bot verkleumd. Het was een vochtige nacht. Snel droog ik haar warm met een handdoek. Nadat ze haar bak heeft leeggegeten, vliegt de jonge moeder er weer als een haas weer vandoor.
Ik besluit om de pups in de bus te leggen, zodat de familie zich kan opwarmen. Ik loop met een grote plastic bak, met een handdoek erin en leg één voor één de pups op de handdoek. Voorzichtig loop ik met het hele stel naar de bus. Ze zoemen als bijtjes. Teuntje loopt voorop, met haar staart omhoog, de oren scherp en haar neus in de lucht.
Ik leg de pups in mijn bed en Teun kruipt er naast. Het ziet er gezellig uit.
Als de zon weer vol schijnt pak ik de pups op, leg ze in de bak en breng ze terug naar het nest. Teun gaat alvast in het nest liggen en ik geef ze een voor een aan haar. Ze weten instinctief de weg naar de melk te vinden.

Na een uur zie ik Teun voor de bus staan. Ze heeft een pup in haar bek. Het is de pup die het meest op haar lijkt. Ik kijk haar met grote nietszeggende ogen aan. Voordat ik iets kan zeggen, zwiept ze hem de bus in. Meteen springt ze er achteraan. Met haar bek pakt ze hem op en gaat met hem onder mijn bed liggen. Ik had dekens onder mijn bed gelegd voor als ze besloot om in de bus te werpen. Ze kijkt me aan alsof ze wil zeggen: 'Haal jij de rest?' Ik snap de boodschap en ga snel met de plastic bak naar het nest en doe de resterende pups in de bak. Ik zie dat ze het nest aan de achterkant open gemaakt heeft, alsof ze het nest onbewoonbaar heeft verklaard. Voorzichtig loop ik met de pups in de bak terug naar de bus. Ik geef ze één voor één aan Teuntje.

Ik had dit niet voorzien en zeker niet gepland, maar ik kan je verzekeren; dat ik die avond heerlijk geslapen heb, met een kopje thee.

Wordt vervolgd...


Karin

Iedereen hoort alleen wat hij begrijpt
Johann Wolfgang von Ghoete.


http://webshop.elikser.nl/cappuccino-met-karakter





  • 18 December 2015 - 00:13

    Sil:


  • 18 December 2015 - 11:28

    Simone:

    Koarin, ik ben ontroerd, de zoutpannen, die maart, Teun en jij, er gebeurde zoveel en je schrijft het zo mooi op. Dankjewel, liefs.

  • 18 December 2015 - 19:54

    Anneke:

    Alle 5 je verhalen gelezen. Schitterend!!!!
    Ben heel benieuwd naar de volgende.
    En nog bedankt voor de fijne behandeling vanmiddag
    Groetjes. Anneke

  • 18 December 2015 - 20:04

    Jaco:

    Ik hou van jou lieve Karin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Faro

Project Sumaq Illary

Momenteel ben ik bezig met project: Sumaq Illary.


Het gaat om een Peruaans meisje van 5 jaar. Zij heet Sumaq Illary. Ze is met scheve voetjes geboren. Ze woont met haar familie (Vader Manuel, moeder Martha, zus Cendy,zus Anghie en zus Naty) in de stad Ayacucho. Later bleek dat ze ook doof was. Een behandeling en operatie zijn noodzakelijk. In januari 2016 ben ik begonnen d.m.v. voetenbaden incl. pedicure én de verkoop van sokken, tassen en heilighout ( Palo Santo)(uit Peru) om geld te genereren zodat Sumaq naar het ziekenhuis in Lima zou kunnen gaan om onderzocht en behandelt te worden. Uiteindelijk is daar €2500,- mee opgehaald.


Manuel, Martha en Sumaq zijn vijf maanden in Lima geweest. Ze hebben een kamer in Lima kunnen huren. Sumaq is onderzocht voor haar gehoor en ze is aan haar voetjes behandelt. Haar voetjes zijn mooi gecorrigeerd door middel van therapie. Ze staan niet helemaal recht, maar het is beter dat voorheen. Ze viel om de haverklap en dat is voorbij.

Nu haar gehoor. Sumaq komt in aanmerking voor een Cochleair implantaat.
Een cochleair implantaat – kortweg CI – is een elektronisch implantaat dat geluid omzet in elektrische pulsen die de gehoorzenuw in de cochlea (of slakkenhuis) direct stimuleren. De hoorfunctie van buiten-, midden- en binnenoor inclusief de 16.000 trilhaartjes in de cochlea worden voor een deel overgenomen door (maximaal) 24 elektroden van een cochleair implantaat. Met een CI kunnen personen die geen of nog maar een beperkt restgehoor bezitten in beperkte mate (weer) klanken, geluiden en spraak waarnemen.

Operatie
De patiënt wordt onder narcose gebracht of lokaal verdoofd. Er wordt een opening in het schedelbot achter het oor geboord. In het slakkenhuis (oor) wordt een flexibele lintvormige elektrode (het implantaat) geschoven, zodanig dat de elektrode dicht tegen de te prikkelen zenuwvezels aan ligt. De operatie kan 1½ tot 6 uur duren, waarna de patiënt nog 1 tot 5 dagen in het ziekenhuis blijft. Een aantal weken na de operatie worden de geplaatste implantaten getest met behulp van een relatief eenvoudige computer, bijvoorbeeld een laptop. Het komt voor dat het implantaat in het geheel niet werkt; soms blijkt de gehoorzenuw niet te functioneren, hoewel dit in de meeste gevallen vooraf te testen is.

Door de vreugde die de meeste CI-dragers voelen bij het opnieuw kunnen waarnemen van geluid, bestond in het verleden weleens de mythe dat je er net zo veel mee kunt horen als een goedhorende. Men wordt door een CI echter op zijn best slechthorend in plaats van doof, en de resultaten wisselen per persoon. Vooral de perceptie van muziek is vaak zeer beperkt. Alle betrokken belangenorganisaties zijn het er daarom over eens dat een goede voorlichting over CI erg belangrijk is.

Alvorens we ons (inmiddels draag ik het project niet meer alleen. ik doe het project samen met mijn vriend, Alfred ten Hulsen) gaan inzetten voor de operatie, is een dovenschool ook van groot belang in de Stad Ayacucho. Er zijn geen dovenscholen in Ayacucho.

We zijn bezig met een onderzoek om uit te vinden hoeveel doven kinderen Ayacucho telt.

Al met al staan we nog in de kinderschoenen en gaan in Holland uitgebreid onderzoek doen hoe we een organisatie kunnen vinden die een dovenschool in Ayacucho wil opzetten.

D.M.V stukjes die ik schrijf hou ik u op de hoogte van de ontwikkelingen rondom Sumaq Illary.

In 2006 tot 2009 heb ik een timmerwerkplaats opgezet voor de stichting Mama Alice en Los Cachorros. Het was een samenwerkingsverband.

Over die Periode heb ik een boek geschreven
http://webshop.elikser.nl/cappuccino-met-karakter.html

We zijn 3 februari tot 3 maart in Ayacucho geweest en gaan in september weer terug. Maar dan voor een half jaar.


Recente Reisverslagen:

07 Juni 2017

De lessen voor Sumaq en familie zijn begonnen!

03 Juni 2017

Goed nieuws uit Peru

29 Mei 2017

VoetenVrouw Karin

23 Mei 2017

Los Cachorros

25 Maart 2017

Vergeelde lama's en een kerk
Karin

Actief sinds 04 Aug. 2015
Verslag gelezen: 368
Totaal aantal bezoekers 31174

Voorgaande reizen:

03 Februari 2017 - 31 December 2018

Project Sumaq Illary

Landen bezocht: