Visite - Reisverslag uit Faro, Portugal van Karin Waals - WaarBenJij.nu Visite - Reisverslag uit Faro, Portugal van Karin Waals - WaarBenJij.nu

Visite

Door: Karin van der Waals

Blijf op de hoogte en volg Karin

07 Januari 2016 | Portugal, Faro



Fuseta 2014 Portugal

Teun ligt inmiddels met pups en al in de bus. De familie ligt onder mijn bed. 's Avonds hoor ik smakgeluidjes en zacht geronk. Ik val er heerlijk op in slaap. Het is gezellig met de hondenfamilie in de bus. De meeste tijd slapen de pups. Teun ligt 24 uur per dag bij ze.

Na twee weken kan Teun het nest niet meer alleen schoonhouden. Ik help haar. Eén voor één haal ik de pups onder mijn bed vandaan en leg ze op de grond voor mijn bed. Op een grote handdoek. Het zijn zes kleine blinde vinkies. Ze groeien als kool en ze zien er uit als Hollands welvaren. Als ik de laatste pup op de handdoek leg, gaat Teun bij ze liggen zodat ze kunnen drinken. Dat geeft mij de gelegenheid om de dekens en de kranten die onder mijn bed liggen, weg te nemen en er weer schone onder te leggen. Het is een prachtige samenwerking. Ook al heb ik geen idee of Teuntje weet wat ik aan het doen ben. Ze gaat gewoon rustig bij haar kroost liggen, laat haar pups drinken en wacht tot ik haar het sein geef dat ze weer onder het bed kan liggen. Waarschijnlijk gewoon instinct. Het ziet er in mijn ogen uit als een top samenwerking.

Teun is levensgevaarlijk. Ik heb haar nog nooit zó agressief gezien. Niet tegen mij. Voor mij is ze poeslief en ze is zeer aanhankelijk. Hoeveel excuses ik gemaakt heb voor Teun de laatste maanden, zijn niet te tellen. Het begon met de loopsheid. De best getrainde reu luisterde voor geen meter meer naar het baasje als wij voorbij liepen. Tijdens haar zwangerschap was ze niet te genieten, als er ook maar een hond naar haar keek, pakte ze hem. Groot of klein. Nu ze moeder is, is ze ook agressief tegen mensen. Als er iemand te dicht in de buurt komt, leg ik met opgetrokken schouders, de situatie maar weer uit.

Ondanks dat ze voor mens en dier een verschrikking is, is het prachtig om te zien hoe Teun als moeder is. Als de pups zeuren geeft ze geen gram toe. Ze verroert geen haar. Ze kunnen piepen wat ze willen, maar Teun blijft stoïcijns liggen. Maar als er één wat heeft, soms zit er ééntje klem, of ze stoeien iets te hard met elkaar, dan grijpt ze direct in.

Als leuke onderbreking komt de jongste zuster van mijn moeder: Sylvia drie dagen in de bus logeren. We schelen maar vijf jaar. Ik heb een jonge tante. Sylvia wilt de pups van Teun dichtbij zien. Ik haal haar met de bus van het vliegveld in Faro.
Het duurt bijna een kwartier voordat Sylvia de bus in kan stappen. Teun is niet te houden en Sylvia ziet eruit alsof ze citroenen heeft gegeten. De twijfel in haar ogen, of ze ooit nog in de bus komt, druipt er van af. In haar hand, heeft ze als wapen, een zak hondenbotjes. Nadat ik Teun heb gekalmeerd en Sylvia overtuigd heb dat het écht goed is, kan ze eindelijk instappen.

Zo rijden we met zeven honden, een extra matras een fiets en een lekkende waterpomp door Portugal. Tijdens het rijden moet Sylvia water in het reservoir van de radiator doen, om een oververhitte motor te voorkomen. De waterpomp lekt. Die reparatie komt later wel. Ik zie mezelf al met zeven honden op een brug in een garage zitten... Dan maar effe zo. Dat kan met oude bussen.

Tijdens de ritjes moeten de dekens van Teun verschoond worden. We wassen de dekens met koud water op plekken die we onderweg vinden. Vanwege het mooie weer drogen ze binnen een uur. Teun heeft Sylvia geaccepteerd. Ze mag zelfs de pups oppakken. Het zijn top dagen. Als ik na drie dagen Sylvia naar het vliegveld breng, zeg ik dat ik niet met haar mee naar binnen ga en meteen doorrij, om weer op mijn vaste plek bij het huis te gaan staan. Ik kan sowieso niet parkeren op de luchthaven, omdat mijn bus te hoog is. 'Je kan niet weg rijden,' zegt ze als we voor de ingang van het vliegveld in Faro staan. 'Hoezo kan ik niet weg rijden?' vraag ik verbaasd. 'Je moet op het vliegveld blijven. Je kan niet niet weg rijden,' zegt ze nogmaals. Ik denk dat ze een grapje maakt en kijk haar knikkebollend en nietszeggend aan. 'Niet wegrijden... hoezo niet wegrijden?' Ik wordt met de minuut verbaasder. 'Je moet hier blijven...'
Stilte.
'Tja, Karin, ik moet het je maar vertellen... Dane wilde je verrassen en die kan elk moment landen. We hadden afgesproken dat als jij en ik koffie op het vliegveld aan het drinken waren, hij je zou verrassen... Het toeval wil, dat hij landt als ik op het vliegveld ben.' 'Echt? Komt Dane,' roep ik uitzinnig. Ik weet niet wat ik hoor! 'Zullen we net doen alsof?' zeg ik. We gaan gewoon koffie drinken en dan doe ik net of ik niet weet dat hij komt.' Syl zit in het complot en ik vraag aan de bewaking of mijn bus even hier geparkeerd mag staan.

Dane heeft mij al vaker willen verrassen als hij naar Portugal kwam, maar steeds was ik door toeval op de hoogte van zijn komst. Weer mislukt. Ik ga mijn best doen om verrast te kijken.

De bus kan blijven staan en wij lopen naar het café waar Dane en Sylvia afgesproken hebben. Het is alsof we jarig zijn en in een lege huiskamer zitten te wachten op de visite. Sylvia wordt nerveus, haar vliegtuig vertrekt over een uur. Ik zie iedereen die langsloopt voor Dane aan en probeer overdondert te kijken. Volgens Sylvia had hij er lang moeten zijn. Hoe Dane het voor elkaar krijgt weet ik niet, maar hij komt al zijn hele leven te laat. Komt waarschijnlijk omdat hij 12 dagen te laat is geboren. Sylvia wordt met de minuut nerveuzer en zegt dat ze nu écht moet gaan inchecken.

'Ga jij maar inchecken,' zeg ik nu ook gehaast, ik ga Dane ophalen in de aankomst hal.' Dat zeg ik niet tegen een dove. Snel staat Sylvia op. We zeggen snel snel gedag en ze haast zich naar de incheck gate.
Ik loop naar de arrivels.

Wordt vervolgd...

Life begins at the end
of youre comfort zone.

Karin

http://webshop.elikser.nl/cappuccino-met-karakter















  • 12 Januari 2016 - 08:43

    Helen:

    Elke keer als ik je blogs lees, herinner ik mij dat je het verhaal vertelde. Blijft mooi!
    Liefs, kus en knuffels!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Faro

Project Sumaq Illary

Momenteel ben ik bezig met project: Sumaq Illary.


Het gaat om een Peruaans meisje van 5 jaar. Zij heet Sumaq Illary. Ze is met scheve voetjes geboren. Ze woont met haar familie (Vader Manuel, moeder Martha, zus Cendy,zus Anghie en zus Naty) in de stad Ayacucho. Later bleek dat ze ook doof was. Een behandeling en operatie zijn noodzakelijk. In januari 2016 ben ik begonnen d.m.v. voetenbaden incl. pedicure én de verkoop van sokken, tassen en heilighout ( Palo Santo)(uit Peru) om geld te genereren zodat Sumaq naar het ziekenhuis in Lima zou kunnen gaan om onderzocht en behandelt te worden. Uiteindelijk is daar €2500,- mee opgehaald.


Manuel, Martha en Sumaq zijn vijf maanden in Lima geweest. Ze hebben een kamer in Lima kunnen huren. Sumaq is onderzocht voor haar gehoor en ze is aan haar voetjes behandelt. Haar voetjes zijn mooi gecorrigeerd door middel van therapie. Ze staan niet helemaal recht, maar het is beter dat voorheen. Ze viel om de haverklap en dat is voorbij.

Nu haar gehoor. Sumaq komt in aanmerking voor een Cochleair implantaat.
Een cochleair implantaat – kortweg CI – is een elektronisch implantaat dat geluid omzet in elektrische pulsen die de gehoorzenuw in de cochlea (of slakkenhuis) direct stimuleren. De hoorfunctie van buiten-, midden- en binnenoor inclusief de 16.000 trilhaartjes in de cochlea worden voor een deel overgenomen door (maximaal) 24 elektroden van een cochleair implantaat. Met een CI kunnen personen die geen of nog maar een beperkt restgehoor bezitten in beperkte mate (weer) klanken, geluiden en spraak waarnemen.

Operatie
De patiënt wordt onder narcose gebracht of lokaal verdoofd. Er wordt een opening in het schedelbot achter het oor geboord. In het slakkenhuis (oor) wordt een flexibele lintvormige elektrode (het implantaat) geschoven, zodanig dat de elektrode dicht tegen de te prikkelen zenuwvezels aan ligt. De operatie kan 1½ tot 6 uur duren, waarna de patiënt nog 1 tot 5 dagen in het ziekenhuis blijft. Een aantal weken na de operatie worden de geplaatste implantaten getest met behulp van een relatief eenvoudige computer, bijvoorbeeld een laptop. Het komt voor dat het implantaat in het geheel niet werkt; soms blijkt de gehoorzenuw niet te functioneren, hoewel dit in de meeste gevallen vooraf te testen is.

Door de vreugde die de meeste CI-dragers voelen bij het opnieuw kunnen waarnemen van geluid, bestond in het verleden weleens de mythe dat je er net zo veel mee kunt horen als een goedhorende. Men wordt door een CI echter op zijn best slechthorend in plaats van doof, en de resultaten wisselen per persoon. Vooral de perceptie van muziek is vaak zeer beperkt. Alle betrokken belangenorganisaties zijn het er daarom over eens dat een goede voorlichting over CI erg belangrijk is.

Alvorens we ons (inmiddels draag ik het project niet meer alleen. ik doe het project samen met mijn vriend, Alfred ten Hulsen) gaan inzetten voor de operatie, is een dovenschool ook van groot belang in de Stad Ayacucho. Er zijn geen dovenscholen in Ayacucho.

We zijn bezig met een onderzoek om uit te vinden hoeveel doven kinderen Ayacucho telt.

Al met al staan we nog in de kinderschoenen en gaan in Holland uitgebreid onderzoek doen hoe we een organisatie kunnen vinden die een dovenschool in Ayacucho wil opzetten.

D.M.V stukjes die ik schrijf hou ik u op de hoogte van de ontwikkelingen rondom Sumaq Illary.

In 2006 tot 2009 heb ik een timmerwerkplaats opgezet voor de stichting Mama Alice en Los Cachorros. Het was een samenwerkingsverband.

Over die Periode heb ik een boek geschreven
http://webshop.elikser.nl/cappuccino-met-karakter.html

We zijn 3 februari tot 3 maart in Ayacucho geweest en gaan in september weer terug. Maar dan voor een half jaar.


Recente Reisverslagen:

07 Juni 2017

De lessen voor Sumaq en familie zijn begonnen!

03 Juni 2017

Goed nieuws uit Peru

29 Mei 2017

VoetenVrouw Karin

23 Mei 2017

Los Cachorros

25 Maart 2017

Vergeelde lama's en een kerk
Karin

Actief sinds 04 Aug. 2015
Verslag gelezen: 424
Totaal aantal bezoekers 31190

Voorgaande reizen:

03 Februari 2017 - 31 December 2018

Project Sumaq Illary

Landen bezocht: