Ik ga het gewoon doen - Reisverslag uit Faro, Portugal van Karin Waals - WaarBenJij.nu Ik ga het gewoon doen - Reisverslag uit Faro, Portugal van Karin Waals - WaarBenJij.nu

Ik ga het gewoon doen

Door: Karin van der Waals

Blijf op de hoogte en volg Karin

22 Januari 2016 | Portugal, Faro

Vliegveld Faro 2014

Ik loop naar de Arivels en zie Dane aankomen. Als hij mij ziet, kijkt hij mij teleurgesteld aan en schud met zijn hoofd. Hij lacht en ik zie zijn; wéér niet gelukt blik. Steeds door toeval sta ik op de luchthaven als hij mij wilt verrassen. Hij wordt er doodziek van... Ik roep van tien meter afstand dat Sylvia naar haar vlucht moest omdat ze hem anders zou missen... Dat ze mij wel moest vertellen dat hij kwam, anders zou ik weggereden zijn. We lachen en ik huil van blijdschap dat hij er weer even is. Het hele vliegveld kan meegenieten... 'Hoe lang blijf je,' vraag ik. 'Een week,' antwoord Dane.

Nadat Teun gekalmeerd is en wij goed en wel in de bus zitten, vraag ik aan Dane of hij, als ik rij, onderweg water in het reservoir van de radiator wil gooien. Hij schud met zijn hoofd en vraagt half lachend hoe ik in godsnaam toch zo kan leven. Ik gebruik altijd als excuus dat ik een paar jaar in Peru gewoond heb. Als je weet hoe ze daar met auto's en bussen omgaan, is zo'n lekkende waterpomp een lachertje.

Ik neem Dane mee naar mijn vaste plek bij het huis. Dane kijkt zijn ogen uit en weet dat ik het allemaal wel red in mijn eentje. We kletsen weer alles bij.
Dane slaapt een nachtje in de bus en zoekt de volgende dag ruimer vertier bij onze goede vriend Otto, waar altijd een slaapplek voor hem is.

De pups zijn nu ruim 3 weken en ze kunnen al voorzichtig buiten rondlopen. Ze groeien per uur. Dane komt regelmatig langs en valt op het puppy die het meest qua kleur op Teuntje lijkt. Hij speelt met hem, hij pakt hem regelmatig op en kijkt mij keer op keer vragend aan. 'Tja Dane, zou wél heel erg leuk zijn,' zeg ik niet te enthousiast. Anders lijkt het alsof ik een hond in zijn mik wil duwen. Het wordt een paar dagen van: Ja maar werk en Ja maar tijd en Ja maar verantwoording, totdat hij door de knieën gaat. Hij neemt de zoon van Teun en noemt hem Djengo. Ik hou de pups minimaal 3 maanden bij Teun voordat ze weg gaan.

Mijn goede vriendin Helen uit Zaandam wil ook een pup van Teun, ik mag er eentje voor haar uitkiezen. Ze heeft twee zonen die maar al te graag een puppy willen. Het wordt een zwart mannetje met de kleur ogen van Teuntje. De jongens mogen een naam verzinnen. De ene zoon heet Wolf en de andere zoon heet Peer. Vol spanning wacht ik op de naam die ze gekozen hadden voor dat kleine zwartje. Ik had een bijzondere naam verwacht. Iets van in de trend van Storm of Wrekel. Toen kwamen ze met de naam Rudie. Hoe gewoner kun je kiezen. En andere goede vriendin: Cornelia uit Oostenrijk wil ook een pup. Een teefje. Ze kiest de zwarte en noemt haar Möwe. Wat meeuw betekend. Drie pups zijn verdeeld. De andere drie geef ik zelf een naam. Het bruine vrouwtje noem ik Mees, het bruine mannetje noem ik Tommy en het zwarte mannetje noem ik Pim.

Tommy is mijn favoriet. Hij volgt mij overal en het lijkt alsof hij mij aankijkt en wil zeggen: 'Hé... jij gaat mij niet weggeven toch? Ik blijf bij mijn moeder en bij jou. Wat je met de rest doet maakt mij niet uit. Maar ik blijf. Deal?'
De twijfels slaan toe en de emoties winnen. Ik wil Tommy houden. We zien wel hoe we het redden in de bus. Ik vind die kleine Tommy gewoon té leuk. Dan zijn er nog twee weg te geven. Pim en Mees.

De week dat Dane in Portugal is vliegt voorbij en voor we het weten breng ik hem weer terug naar Faro. Ik weet nog niet hoe Djengo bij Dane in Amsterdam moet komen, of Rudie naar Zaandam, laat staan Möwe helemaal naar Oostenrijk. Dat zie ik tegen die tijd wel, als de pups 3 maanden zijn. Je hebt in de Algarve van die stichtingen die honden naar Nederland brengen. Ik moet dat allemaal nog uitzoeken. Waar ik totaal geen zin in heb, ik vind het veel te leuk om bij Teun en de pups te zijn en te volgen hoe het verloop gaat als de pups groter worden.

Het is elke dag een feest om te zien hoe die kleine stinkies groter en zelfstandiger worden. Teuntje trekt zich meer en meer terug en is alleen nog bij haar pups als ze melk drinken, wat ook minder wordt. Ik voed ze bij. Eén van mijn beste vriendinnen Thea heeft €200,- gestort zodat ik top kwaliteit voeding kan kopen voor de familie. Ze glimmen als spiegels en zijn kern gezond.

Als ze zo'n week of 6 zijn gaan we wandelen. Een half uurtje 's morgens en een half uurtje 's avonds. We lopen door de bergen. Teun loopt als guerrilla strijdster voorop en ik wandel zachtjes met zes kleine dikkies achter haar aan. Soms blijft er één achter een steen hangen of houdt het niet bij. Ik neem er dan een op mijn arm en geef de ander een kontje. Ik maak foto's en stuur die naar de eigenaars van de drie pups. De puppy's volgen mij alsof ik de rattenvanger van Hamelen ben.

Ik weet dat ik iets moet gaan regelen om de pups naar Holland en Oostenrijk te laten brengen. Ik loop rondom de bus en denk. Geen gedachten. Ik kijk naar de bus, ik kijk naar de pups en denk. Ik schop een beetje tegen de wielen aan. Zal ik ze gaan brengen, schiet er snel door me heen. Bij het idee breekt het zweet mij uit. Die bus moet toch een keer gaan rijden. Zou wél goed zijn voor de bus, denk ik voorzichtig. Ik heb hem pas 6 maanden en we zijn nog geen vrienden. Ik twijfel nog steeds op de weg en bij elk geluidje denk ik dat het dak eraf waait of de motor er onder vandaan dondert. Ik ben niet verder gereden dan Almancil. De stad waar de verloofde van Teun woont, de vader van de pups. Dat is zo'n 50 kilometer. Naar Holland is 2300 kilometer. Met 4 pups. Ik ga koffie zetten. Ik ben bang als ik het niet doe, dat ik de bus als een fiat punto gebruik, om alleen boodschappen te halen bij de ALDI. Het is de enige manier om te leren rijden in die bus. In die blauwe rakker. Dat grote gevaarte. De Cigana Azul; de blauwe zigeunerin. Ik neem een slok koffie en zeg hardop: 'Ik ga het doen... Ik breng de pups persoonlijk naar Amsterdam, Zaandam én naar Oostenrijk.' Ik verslik me bijna.

Voordat ik van gedachten verander mail ik Dane, Helen uit Zaandam en Cornelia uit Oostenrijk. Ik vertel ze dat ik de pups persoonlijk kom brengen. Ze kunnen het bijna niet geloven. Ik ook niet.

Ik ga het wel doen, kan mij het rotten, ik ga het gewoon doen. 2300 kilometer met een bus uit 1980, vier pups en Teun.
Moet eerst de waterpomp laten vernieuwen.

Wordt vervolgd...

Whatever decision you make
make sure it's you who is making it.

Karin

http://webshop.elikser.nl/cappuccino-met-karakter.html






  • 22 Januari 2016 - 23:53

    Silly:

    Ge-wel-Dig
    In een woord , smullen maar weer met jou gerechten
    Kaart je bent een Kanjer het is Zooow mega lekker jou teksten en nog waarheid ook

    Nou Skat ik heb weer mogen genieten
    Hou van je

  • 22 Januari 2016 - 23:56

    Helem:

    De meest gewone naam voor het meest gekke hondje. De stiekemerd die ons gekozen heeft. Boef was ook een goede naam voor hem geweest, of dwaas. En toch past Rudie prima bij hem!
    Liefs, kus!

  • 23 Januari 2016 - 11:14

    Simone:

    Je twijfel om met de bus naar Nederland te rijden.... Ik lag in een deuk!
    En die foto van het hondje, dat Oostenrijk bestudeert, wat zoet!
    loveyouKoarin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Faro

Project Sumaq Illary

Momenteel ben ik bezig met project: Sumaq Illary.


Het gaat om een Peruaans meisje van 5 jaar. Zij heet Sumaq Illary. Ze is met scheve voetjes geboren. Ze woont met haar familie (Vader Manuel, moeder Martha, zus Cendy,zus Anghie en zus Naty) in de stad Ayacucho. Later bleek dat ze ook doof was. Een behandeling en operatie zijn noodzakelijk. In januari 2016 ben ik begonnen d.m.v. voetenbaden incl. pedicure én de verkoop van sokken, tassen en heilighout ( Palo Santo)(uit Peru) om geld te genereren zodat Sumaq naar het ziekenhuis in Lima zou kunnen gaan om onderzocht en behandelt te worden. Uiteindelijk is daar €2500,- mee opgehaald.


Manuel, Martha en Sumaq zijn vijf maanden in Lima geweest. Ze hebben een kamer in Lima kunnen huren. Sumaq is onderzocht voor haar gehoor en ze is aan haar voetjes behandelt. Haar voetjes zijn mooi gecorrigeerd door middel van therapie. Ze staan niet helemaal recht, maar het is beter dat voorheen. Ze viel om de haverklap en dat is voorbij.

Nu haar gehoor. Sumaq komt in aanmerking voor een Cochleair implantaat.
Een cochleair implantaat – kortweg CI – is een elektronisch implantaat dat geluid omzet in elektrische pulsen die de gehoorzenuw in de cochlea (of slakkenhuis) direct stimuleren. De hoorfunctie van buiten-, midden- en binnenoor inclusief de 16.000 trilhaartjes in de cochlea worden voor een deel overgenomen door (maximaal) 24 elektroden van een cochleair implantaat. Met een CI kunnen personen die geen of nog maar een beperkt restgehoor bezitten in beperkte mate (weer) klanken, geluiden en spraak waarnemen.

Operatie
De patiënt wordt onder narcose gebracht of lokaal verdoofd. Er wordt een opening in het schedelbot achter het oor geboord. In het slakkenhuis (oor) wordt een flexibele lintvormige elektrode (het implantaat) geschoven, zodanig dat de elektrode dicht tegen de te prikkelen zenuwvezels aan ligt. De operatie kan 1½ tot 6 uur duren, waarna de patiënt nog 1 tot 5 dagen in het ziekenhuis blijft. Een aantal weken na de operatie worden de geplaatste implantaten getest met behulp van een relatief eenvoudige computer, bijvoorbeeld een laptop. Het komt voor dat het implantaat in het geheel niet werkt; soms blijkt de gehoorzenuw niet te functioneren, hoewel dit in de meeste gevallen vooraf te testen is.

Door de vreugde die de meeste CI-dragers voelen bij het opnieuw kunnen waarnemen van geluid, bestond in het verleden weleens de mythe dat je er net zo veel mee kunt horen als een goedhorende. Men wordt door een CI echter op zijn best slechthorend in plaats van doof, en de resultaten wisselen per persoon. Vooral de perceptie van muziek is vaak zeer beperkt. Alle betrokken belangenorganisaties zijn het er daarom over eens dat een goede voorlichting over CI erg belangrijk is.

Alvorens we ons (inmiddels draag ik het project niet meer alleen. ik doe het project samen met mijn vriend, Alfred ten Hulsen) gaan inzetten voor de operatie, is een dovenschool ook van groot belang in de Stad Ayacucho. Er zijn geen dovenscholen in Ayacucho.

We zijn bezig met een onderzoek om uit te vinden hoeveel doven kinderen Ayacucho telt.

Al met al staan we nog in de kinderschoenen en gaan in Holland uitgebreid onderzoek doen hoe we een organisatie kunnen vinden die een dovenschool in Ayacucho wil opzetten.

D.M.V stukjes die ik schrijf hou ik u op de hoogte van de ontwikkelingen rondom Sumaq Illary.

In 2006 tot 2009 heb ik een timmerwerkplaats opgezet voor de stichting Mama Alice en Los Cachorros. Het was een samenwerkingsverband.

Over die Periode heb ik een boek geschreven
http://webshop.elikser.nl/cappuccino-met-karakter.html

We zijn 3 februari tot 3 maart in Ayacucho geweest en gaan in september weer terug. Maar dan voor een half jaar.


Recente Reisverslagen:

07 Juni 2017

De lessen voor Sumaq en familie zijn begonnen!

03 Juni 2017

Goed nieuws uit Peru

29 Mei 2017

VoetenVrouw Karin

23 Mei 2017

Los Cachorros

25 Maart 2017

Vergeelde lama's en een kerk
Karin

Actief sinds 04 Aug. 2015
Verslag gelezen: 581
Totaal aantal bezoekers 31193

Voorgaande reizen:

03 Februari 2017 - 31 December 2018

Project Sumaq Illary

Landen bezocht: