Portugal deel 4 - Reisverslag uit Alkmaar, Nederland van Karin Waals - WaarBenJij.nu Portugal deel 4 - Reisverslag uit Alkmaar, Nederland van Karin Waals - WaarBenJij.nu

Portugal deel 4

Door: Karin van der Waals

Blijf op de hoogte en volg Karin

14 Augustus 2015 | Nederland, Alkmaar

Waar waren we gebleven…

We waren aangekomen in Portugal om op Raoul te passen. In het plaatsje Moncarapacho. Het was juni 1998. Het was begin van een prachtige zomer. Raoul was anderhalf en Otto was sinds een aantal maanden weduwnaar. Zijn prachtige vriendin Coby en moeder van Raoul was overleden aan longembolie. Otto kon wel wat hulp gebruiken. De afspraak was dat we zes weken zouden blijven.

Dane en ik kregen een oude caravan toegewezen op het land van Otto. Verschuild tussen bomen en struiken. Otto en Raoul woonden ook in een caravan tot dat het huis afgebouwd zou zijn. Het huis was zo goed als klaar. Er moesten alleen nog ramen geplaatst worden en elektra aangesloten. Als het huis af zou zijn, zouden Otto en Coby gaan trouwen. Helaas liep het anders.

We hadden door de telefoon, toen ik nog in Amsterdam was, afgesproken dat ik een soort van au pair zou kunnen zijn, gedurende zes weken. Ja, en wat doet een au pair? Kind uit bed halen, kind eten geven, kind naar school brengen, kind van school halen, ijsjes kopen en het gesmolten ijs van het horentje van het kind aflikken, spelletje doen en kind weer in bed stoppen… Koud kunstje! En aan gezien de vader van Dane twee jaar daarvoor was overleden, zag ik een aantal overeenkomsten. Ik vond mij een geschikte au pair voor dit klusje. En trouwens, zes weken in de Algarve voor noppes, klonk óók heel aantrekkelijk! De afspraak was tegen kost en inwoning.

Ik zal er geen lang verhaal van maken, maar het au pair project viel in het water van de Oceaan, waar we elke middag met zijn vieren aan het strand verbleven. We deden namelijk alles samen. We leken een gezin; we haalden boodschappen, we kookten, deden de afwas en klusten in en rondom het huis. Ik hield de caravan netjes waar Otto en Raoul woonden en ik deed de was. Otto was nogal een makkelijk type en keek niet zo nauw, wat de afwerking betrof. Hij had een wasmachine die niet geaard was. Het gebeurde regelmatig dat ik een schok kreeg als ik de was uit de machine haalde. Als ik erover klaagde was steevast zijn antwoordt: ‘Oh, ja dat moet ik nog even doen…’

Otto had een werkplaats achter zijn huis. Daar werden allerlei klussen gedaan. We hebben in de werkplaats de ramen van het huis gelast. Het was in de periode dat ik als lasser in Nederland aan het werk was. Ook waren we uren bezig om elektra bedrading door het huis te trekken. Dane hielp mee waar hij kon en hij speelde met Raoul.

Otto had vrienden die de ene swimmingpool party naar de ander party met dresscode gaven. We laafden ons tussen al dat leuks en ik maakte nieuwe vrienden van allerlei nationaliteiten. Overal waar we kwamen werden we met open armen ontvangen. Ik genoot van elke seconde!

Uren zaten Otto en ik 's morgens onder de Johannesbroodboom in de schaduw in luie stoelen te kletsen. We dronken liters koffie. We rolden het ene shaggie na het andere. Als we oud zouden zijn, zouden we stoppen met roken, maar nu nog niet. Otto sprak over honderden plannen als het huis eenmaal af zou zijn. Hij sprak over een zwembad, een sauna en een pizzaoven. Over verhuur en boottochten die hij later zou gaan organiseren. Ik sprak over mijn dromen, die vooral gingen over de reizen die ik zou gaan maken als Dane later groot zou zijn. We lachten, discussieerden en waren soms stil. Stil om het verlies van de moeder van Raoul en stil om het verlies van de vader van Dane.

Als het avond werd trokken wij ons terug in onze eigen caravans. Het werd een vriendschap voor het leven. Oh ja, Ik heb één keer op Raoul gepast, omdat Otto met Dane naar de Bioscoop ging. Toch nog een beetje au pair.

Het was een prachtige periode. Met tranen in onze ogen namen we afscheid.
We hielden contact. De jaren die erop volgden gingen we om de paar jaar een aantal weken naar Portugal en soms kwamen Otto en Raoul een weekje naar Amsterdam.

In 2012 besloot ik opnieuw voor langere tijd naar Portugal te gaan, door een uitspraak van een vriendin die 20 jaar in Portugal woont. Ze heet Elisa.

Wordt vervolgd…

Karin

http://webshop.elikser.nl/cappuccino-met-karakter





  • 14 Augustus 2015 - 21:41

    Helen:

    Heerlijk om weer een stukje van je te lezen Kaar! Ben benieuwd naar je volgende verhaal. Liefs en kus

  • 15 Augustus 2015 - 11:28

    Sil:


    Woow wat een super heerlijk fijn stukje weer Kaart

    Echt ik kan niet wachten op jou volgende
    Het is zooo herkenbaar

    Je vertelde bijna het zelfde verhaal toen bij joke
    Jo was toen jarig dacht ik, en jij had toch weer plannen om terug te gaan Naar Otto en zijn zoontje.

    Nou lief
    Ik wacht met smart weer op stuke 5 .

    Hou van jou Schattenbout xxxxx

  • 16 Augustus 2015 - 06:38

    Joke:

    Hoi karin
    Waarom stop je nou, wat een verhaal ik kan niet wachten dat je verder gaat
    kom op hoor

    Dikke kus XXXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Alkmaar

Project Sumaq Illary

Momenteel ben ik bezig met project: Sumaq Illary.


Het gaat om een Peruaans meisje van 5 jaar. Zij heet Sumaq Illary. Ze is met scheve voetjes geboren. Ze woont met haar familie (Vader Manuel, moeder Martha, zus Cendy,zus Anghie en zus Naty) in de stad Ayacucho. Later bleek dat ze ook doof was. Een behandeling en operatie zijn noodzakelijk. In januari 2016 ben ik begonnen d.m.v. voetenbaden incl. pedicure én de verkoop van sokken, tassen en heilighout ( Palo Santo)(uit Peru) om geld te genereren zodat Sumaq naar het ziekenhuis in Lima zou kunnen gaan om onderzocht en behandelt te worden. Uiteindelijk is daar €2500,- mee opgehaald.


Manuel, Martha en Sumaq zijn vijf maanden in Lima geweest. Ze hebben een kamer in Lima kunnen huren. Sumaq is onderzocht voor haar gehoor en ze is aan haar voetjes behandelt. Haar voetjes zijn mooi gecorrigeerd door middel van therapie. Ze staan niet helemaal recht, maar het is beter dat voorheen. Ze viel om de haverklap en dat is voorbij.

Nu haar gehoor. Sumaq komt in aanmerking voor een Cochleair implantaat.
Een cochleair implantaat – kortweg CI – is een elektronisch implantaat dat geluid omzet in elektrische pulsen die de gehoorzenuw in de cochlea (of slakkenhuis) direct stimuleren. De hoorfunctie van buiten-, midden- en binnenoor inclusief de 16.000 trilhaartjes in de cochlea worden voor een deel overgenomen door (maximaal) 24 elektroden van een cochleair implantaat. Met een CI kunnen personen die geen of nog maar een beperkt restgehoor bezitten in beperkte mate (weer) klanken, geluiden en spraak waarnemen.

Operatie
De patiënt wordt onder narcose gebracht of lokaal verdoofd. Er wordt een opening in het schedelbot achter het oor geboord. In het slakkenhuis (oor) wordt een flexibele lintvormige elektrode (het implantaat) geschoven, zodanig dat de elektrode dicht tegen de te prikkelen zenuwvezels aan ligt. De operatie kan 1½ tot 6 uur duren, waarna de patiënt nog 1 tot 5 dagen in het ziekenhuis blijft. Een aantal weken na de operatie worden de geplaatste implantaten getest met behulp van een relatief eenvoudige computer, bijvoorbeeld een laptop. Het komt voor dat het implantaat in het geheel niet werkt; soms blijkt de gehoorzenuw niet te functioneren, hoewel dit in de meeste gevallen vooraf te testen is.

Door de vreugde die de meeste CI-dragers voelen bij het opnieuw kunnen waarnemen van geluid, bestond in het verleden weleens de mythe dat je er net zo veel mee kunt horen als een goedhorende. Men wordt door een CI echter op zijn best slechthorend in plaats van doof, en de resultaten wisselen per persoon. Vooral de perceptie van muziek is vaak zeer beperkt. Alle betrokken belangenorganisaties zijn het er daarom over eens dat een goede voorlichting over CI erg belangrijk is.

Alvorens we ons (inmiddels draag ik het project niet meer alleen. ik doe het project samen met mijn vriend, Alfred ten Hulsen) gaan inzetten voor de operatie, is een dovenschool ook van groot belang in de Stad Ayacucho. Er zijn geen dovenscholen in Ayacucho.

We zijn bezig met een onderzoek om uit te vinden hoeveel doven kinderen Ayacucho telt.

Al met al staan we nog in de kinderschoenen en gaan in Holland uitgebreid onderzoek doen hoe we een organisatie kunnen vinden die een dovenschool in Ayacucho wil opzetten.

D.M.V stukjes die ik schrijf hou ik u op de hoogte van de ontwikkelingen rondom Sumaq Illary.

In 2006 tot 2009 heb ik een timmerwerkplaats opgezet voor de stichting Mama Alice en Los Cachorros. Het was een samenwerkingsverband.

Over die Periode heb ik een boek geschreven
http://webshop.elikser.nl/cappuccino-met-karakter.html

We zijn 3 februari tot 3 maart in Ayacucho geweest en gaan in september weer terug. Maar dan voor een half jaar.


Recente Reisverslagen:

07 Juni 2017

De lessen voor Sumaq en familie zijn begonnen!

03 Juni 2017

Goed nieuws uit Peru

29 Mei 2017

VoetenVrouw Karin

23 Mei 2017

Los Cachorros

25 Maart 2017

Vergeelde lama's en een kerk
Karin

Actief sinds 04 Aug. 2015
Verslag gelezen: 511
Totaal aantal bezoekers 31198

Voorgaande reizen:

03 Februari 2017 - 31 December 2018

Project Sumaq Illary

Landen bezocht: